Økologisk kirkegårdsdrift fenger på vestlandet

Kirkegårdsforeningen har ventelister til kursene som setter miljøvennlig drift av kirkegårdene på dagsorden.

- Det første kurset var fulltegnet lenge før påmeldingsfristen, og dermed måtte vi bare sette opp et kurs til, som også ble fulltegnet med en gang, sier Synnøve Haugstad Sira, kursleder i Norsk forening for kirkegårdskultur. Denne uka arrangerer Kirkegårdsforeningen kurs i Bergen for 30 kirkegårdsarbeidere, og 2 uker etterpå kjøres samme kurset for 30 nye.

Foreningen har i flere år hatt kurs om grøntanlegg på kirkegårdene. Det nye av året er at kurset setter spesielt fokus på hvordan kirkegårdene kan drives mest mulig miljøvennlig, altså mest mulig i pakt med Skaperverket. Morten Bragdø er hentet fra Sørlandet som hovedkursholder to av de tre dagene kurset varer. Han er gartner, driver egen planteskole, og er mye brukt i media som "folkeopplyser" når det gjelder de grønne gleder. Han er også kjent som en "vekkelsespredikant" for økologiske metoder.

”Når jorden er god er allting godt...”
- Når vi nevner ordet "økologisk" er det en del som får piggene ut og tenker på palestinaskjerf og fotformsko, sier Morten Bragdø. Jord-liv er kanskje et bedre ord som beskriver hva dette dreier seg om. Jeg pleier å si at "når jorden er god er allting godt". Dette handler om å dyrke jorda, ikke plantene - da trives plantene - og er jorda i balanse slipper vi å bruke kunstgjødsel eller plantevernmidler - da trives alle, også de som sitter med budsjettet, smiler Bragdø. Han er himmelfallen over den gode responsen, og gleder seg til å møte kursdeltakerne i Bergen.

Bispedømmene på Vestlandet vil fremme økologisk kirkegårdsdrift
Kurset er et samarbeid mellom Norsk forening for kirkegårdskultur og prosjektet "Grønne menigheter", en nasjonal satsning som koordineres fra Bjørgvin bispedømme, mens Stavanger og Møre bispedømmer er involvert i akkurat denne satsningen på å fremme økologisk kirkegårdsdrift.

Grønne lunger
- Kirkegården er kanskje det stedet hvor vi i vår kirkelige virksomhet møter skaperverket
mest direkte. Å minimere bruk av kunstgjødsel og sprøytemidler og å få på plass skikkelige
avfallsordninger på kirkegårdene er forvalteransvar i praksis, sier Lars Ove Kvalbein,
prosjektleder for "Grønne menigheter". - I tillegg er kirkegårdene ofte viktige "grønne lunger" i
tettbebygde strøk, og betyr mye både for menneskene som ferdes der og for det mangfoldet
av planter og dyr som lever der, avslutter Kvalbein.

Første kurs starter tirsdag 21. februar på det miljøsertifiserte Hotell Augustin i Bergen.
Andre kurs starter onsdag 8. mars
Begge kursene varer i tre dager med synfaring på kirkegård andre kursdag.

Kontaktperson: Lars Ove Kvalbein, Bjørgvin bispedømmekontor,
tlf. 93044559, epost: lars.ove.kvalbein[alfakrøll]c2i.net