Her er du nå: Grønn menighet » Veiledninger » 02 Gudstjenesteliv » 02.3: Skaperverkets dag

Veiledning til punkt 1 på handlingsarket:

Feiring av Skaperverkets dag

1. Vi vil feire "Skaperverkets dag"
Initiativet til feiring av "creation day" kommer opprinnelg fra den økumeniske patriarken Bartolomeus fra Konstantinopel. De ortodokse kirker feier dagen den 1. september. Mange kirkesamfunn i verden har følgt patriarkens oppfordring og har innført feiringen av en slik dag. Det er derfor også en glimrende mulighet for økumeniske fellesgudstjenester.

Skaperverkets dag er menighetenes feiring av Skaperverket. Dagen kan feires i hele den grønne tiden i kirkeåret, fra pinse til advent.

Kirkemøtet i Den norske kirke vedtok i 2003 følgende:

"Vern om skaperverket og takknemlighet for skapelsens gaver er forsømte temaer i vår teologi og gudstjenestefeiring. Kirkemøtet vedtar å innføre en skaperverkets dag/skaperverkets periode i Den norske kirke."

Dermed er menighetene gitt en mulighet for å markere kirkens engasjement for vern om skaperverket regelmessig i kirkeåret.

Det åpnes det opp for lokale tilpasninger og kreativitet. Mange har jo allerede tradisjoner med friluftsgudstjenster fra 2. pinsedag og utover sommermånedene, samt feiring av høsttakkefest i september eller oktober. Disse kan selvsagt kombineres med feiringen av Skaperverkets dag.