Her er du nå: Grønn menighet » Veiledninger » 02 Gudstjenesteliv » 02.1: Inkludere i liturgi og preken

Veiledning til punkt 4 på handlingsarket:

Grønne perspektiver hele kirkeåret

4. Vi vil inkludere miljø, forbruk og rettferd-perspektiver i liturgien og i prekenen der det er naturlig

I tillegg til å ha spesiell fokus på temaet ved en eller flere spesielle gudstjenester i året, er det fint at temaet berøres på ulike måter gjennom hele kirkeåret. Det å være grønn menighet handler jo først og fremst om et engasjement som skal få prege alt det vi allerede gjør. Det finnes utrolig mange muligheter i bibeltekster, prekener, salmevalg, bønner, liturgiske elementer, osv.

I årene 1997/98 og 1998/99 prøvde en gruppe som kalte seg "RettFerd" ut hvilke muligheter menigheten har for å sette fokus på dette temaet gjennom et helt kirkeår. Gruppen var knyttet til Storetveit, Årstad og Slettbakken menigheter i Bergen. I år 2000 samlet Eirik Øgaard erfaringene i en handlingsplan kalt "Menigheter for en bedre framtid". Dette dokumentet gir en systematisk og praktisk samling av "oppskrifter" på ulike tiltak i menigheten gjennom kirkeåret. Dokumentet kan lastes ned fra ressurs-sidene våre.

Ellers finnes mye stoff i "Grønn kirkebok", samt på ressurs-sidene (under utbygging):

Gudstjenesteopplegg og liturgier
Salmer og sanger (kommer)
Oversikter over aktuelle tekster (kommer)
Stoff til prekenen (kommer)

Her kan du kjøpe "Grønn kirkebok" rett fra IKO-forlaget