Her er du nå: Grønn menighet » Veiledninger » 03 Diakoni, undervisning og misjon » 03.1: Miljø- og rettferdskontakt

Veiledning til punkt 7 på handlingsarket:

Miljø- og rettferdskontakt i menigheten

7. Vi vil oppnevne en miljø- og rettferdskontakt i menigheten som er bindeledd med nettverket i kirkesamfunnet eller bispedømmet vårt og til det felleskirkelige nasjonale nettverket
I hvert bispedømme i Den norske kirke finnes det minimum en kontaktperson for miljø, forbruk og rettferd. I de aller fleste bispedømmer finnes det også en egen ressursgruppe med engasjerte nøkkelpersoner som er pådrivere i arbeidet med miljø, forbruk og rettferd. Gruppene vil pr. definisjon være økumeniske og har ofte med mennesker fra andre kirkesamfunn.

Oversikt over bispedømmene med linker til informasjon om kontaktperson og ressursgruppe

Hva gjør en miljø- og rettferdskontakt?
En miljø- og rettferdskontakt i menigheten er ment å fungere som et bindeledd mellom menighetene og ressursgruppene i bispedømmene. Et av de viktigste målene med arbeidet vårt er at mye skal skje lokalt i menighetene. "Det som ikke skjer lokalt, det skjer ikke", er det blitt sagt. Det er lokalt i menighetene at "folk flest" møter kirka, og det er der kirka kan vise at den tar miljø- og rettferdsengasjementet på alvor i praksis. Derfor er det viktig med god kommunikasjon mellom nettverket/ressursgruppene og menighetene. Nettverket og ressursgruppene ønsker å bidra med materiell, tips, ideer, samlinger, osv. Miljø- og rettferdskontaktene kan sørge for at dette kommer fram til rette vedkommende i menigheten og blir fulgt opp. Samtidig kan disse kontaktpersonene bidra med mye nyttig tilbakemelding til ressursgruppene om hva som fungerer og ikke fungerer. Konkrete erfaringer med ideer og arrangementer som er prøvd ut kan formidles tilbake til nettverket og spres ut til andre.

Ressursgruppa i Sør-Hålogaland bispedømme har formulert oppgavene for en miljø- og rettferdskontakt på denne måten:

Oppgaver for Miljø- og Rettferdskontaktene i Sør-Hålogaland

Formål
Gjøre Sør-Hålogaland til et tydelig og troverdig bispedømme for miljø og rettferd, og med klare utfordringer til forbrukersamfunnets negative sider.

Oppnevning
Hvert menighetsråd i bispedømmet oppfordres til å oppnevne en slik kontaktperson, eller et utvalg.

Kontaktpersonen får
- Årlig tilbud om å komme til en dagssamling for inspirasjon og opplæring.
   Ressursgruppa eller menighetene dekker reise og kursutgifter.
- Brev/epost med informasjon og tips.
- Besøk og hjelp til arbeidet i sin menighet når en ber om det.

Kontaktpersonen gjør
- Deltar i den årlige kampanjen med aktivitet i sin menighet
- Bidrar til at minst en gudstjeneste/møte i sin menighet preges av miljø og rettferd
- Rapporterer årlig til menighetsråd og ressursgruppa om arbeidet, og gjerne komme med nye forslag