Her er du nå: Grønn menighet » Veiledninger » 05 Innkjøp, forbruk og avfall » 22-28 Innkjøp

Veiledning til punktene 22 - 25  på handlingsarket:

Innkjøp

22. Vi vil kjøpe så lite som mulig

Våre menigheter er sannsynligvis neppe de største forbrukerne. Likevel, preget av det forbrukersamfunnet rundt oss, er det en rekke innkjøp som kan kuttes ut.

23. Vi vil velge Fairtrade-merkede produkter når slike finnes
Våre daglige gjøremål, som for eksempel å handle i butikken, kan ha en avgjørende betydning for livet til mennesker som lever på andre siden av jorda. Mange produsenter i utviklingsland får dessverre for lave priser for produktene sine. De er dermed ikke i stand til å forsørge seg selv og sin familie. Prisene de får dekker ofte ikke familiens mest nødvendige behov for mat, utdanning og helse.

Fairtrade Max Havelaar
Fairtrade er en internasjonal merkeordning som garanterer at småbønder og plantasjearbeidere i utviklingsland får tryggere arbeidsvilkår og bedre priser for sine produkter. I Norge administreres denne av stiftelsen Fairtrade Max Havelaar Norge. I Norge, som i mange andre land rundt om i verden, er Fairtrade et viktig redskap for å sikre produsenter i utviklingsland gode arbeidsvilkår og skikkelige priser for produktene deres.

Fairtrade - et kirkelig engasjement
Kirken har helt fra starten vært sterkt engasjert i arbeidet med denne merkeordningen her i Norge, og var med å stifte Max Havelaar i 1997. Seinere har vi promotert ordningen i mange ulike sammenhenger

Hvordan sikre fairtrade-innkjøp i en menighet?
Det kan ofte være vanskelig å sikre at alle som kjøper inn f.eks. kaffe til menighetens ulike arrangementer faktisk velger fairtrade-merket kaffe. Den enkleste måten å få kontroll med dette er om menigheten gjør felles innkjøp til f.eks. en "kaffe og te-bank", som alle ulike grupper i kirka MÅ bruke. Så finner man et lurt system for å gjøre opp for varene som er hentet ut. Uansett hvilke løsninger man velger, er det viktig at alle i menigheten blir orientert om at menigheten bruker fairtrade-varer og hvorfor dette er så viktig.

Eksterne lenker for mer informasjon:
Fairtrade Max Havelaar Norge
Oversikt over produkter og hvor de kan kjøpes

Norges første Faitrade-butikk, Friends fairtrade i Oslo, har en avtaleordning som også menigheter kan bruke for å få tilsendt fairtrade produkter. Les mer om avtaleordningen her.

24. Vi vil velge miljømerkede produkter når slike finnes

25. Vi vil velge lokalt produserte matvarer når slike finnes

26. Vi vil velge økologisk dyrka matvarer når slike finnes

27. Vi vil unngå bruk av kjemikalier ved rengjøring og bruk av sprøytemidler og kunstgjødsel

28. Vi vil foretrekke miljøsertifiserte leverandører av varer og tjenester når det er mulig

Alle disse punkter har med bevisstgjøring å gjøre. Det gjelder å minske det "økologiske fotavtrykket" som våre handlinger etterlater seg. Det sier seg selv at produkter med mange miljøgifter, eller ting som har reist rundt halve verden har negative effekter.

Det siste punktet (28) er et eksempel for å etterspørre miljøengasjement hos andre. Det virker!