Her er du nå: Grønn menighet » Veiledninger » 02 Gudstjenesteliv » 02.5 Kollekt til miljøorganisasjon

Veiledning til punkt 6 på handlingsarket:

Kollekt til en miljøorganisasjon

Miljøorganisasjonene er noen av våre viktigste samarbeidspartnere i kampen for å redde kloden. De store, medlemsbaserte, demokratiske organisasjonene har lokallag mange steder i landet som det er naturlig for menighetene å samarbeide med i lokale saker og arrangementer. Mange steder har dette ført flere mennesker inn i et aktivt menighetsarbeid.

Slagkraftige miljøorganisasjoner er viktig for å fremme god miljøpolitikk. Disse organisasjonene står på for å påvirke politikerne i riktig retning, men trenger økonomisk støtte for å drive arbeidet sitt. Pengegaver fra menigheter er et konkret uttrykk for at kirken mener alvor i miljøkampen, og et fint vitnesbyrd overfor våre venner i miljøorganisasjonene.

Valg av organisasjon
Det kan være vanskelig å vite hvilken av miljøorganisasjonene en skal støtte. Dette er i utgangspunktet helt opp til hver enkelt menighet, og en bør legge vekt på lokale forhold. Men fordi flere har spurt etter det, vil vi gi noen generelle anbefalinger, ut fra hvilke kriterier en vil legge vekt på.

Medlemsbasert, demokratisk: Det går et skille mellom de tradisjonelle, medlemsbaserte organisasjoner (F.eks. Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender, Verdens Naturfond WWF, Natur og Ungdom, Changemaker), og nyere organisasjoner bygd opp rundt sterke ledere og en stab av fagmedarbeidere (F.eks. Bellona, Miljøvernforbundet, Greenpeace, Zero, Neptun). Det kan være et poeng for oss som kirke å støtte organisasjoner som er til stede mange steder i landet og som har en demokratisk struktur hvor medlemmer fra hele landet kan delta i styre og stell. Disse er vanligvis de letteste å samarbeide med lokalt.

De organisasjonene vi samarbeider tettest med i dag, er Grønn Hverdag (paraply for flere organisasjoner), Changemaker, Framtiden i våre hender, Naturvernforbundet og WWF. Kirkens Nødhjelp har vi veldig mye samarbeid med, og de har mye fokus på klima og miljø, men de er ikke nevnt her fordi vi regner med at alle norske menigheter allerede støtter KN gjennom ofringer.

Her kan du lese mer om de ulike organisasjonene og hva de står for:

Grønn Hverdag - nettverk for miljøpositive forbrukere - paraply for flere frivillige organisasjoner, deriblant Den norske kirke. www.gronnhverdag.no
Mer om organisasjonen

Naturvernforbundet - Norges eldste og største natur- og miljøvernorganisasjon www.naturvern.no
Mer om organisasjonen

Framtiden i våre hender - for miljøansvar og rettferdig fordeling www.framtiden.no
Mer om organisasjonen

Natur og ungdom - miljøvernorganisasjon for ungdom, med røtter i Naturvernforbundet www.nu.no

Changemaker - Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon www.changemaker.no

WWF - Verdens naturfond http://www.wwf.no/
Mer om organisasjonen

Miljøvernforbundet - aktiv miljøvernorganisasjon som ledes av Kurt Oddekalv www.nmf.no