Miljøbok: Å så vakkert!

Miljøboka "Å, så vakkert!"

Da Gud skapte jorda ønsket han at den skulle være et godt sted å bo. Vi mennesker er satt til å forvalte den til beste for alle. Hvordan kan barn og unge bidra?

Hans Inge Fagervik ønsket å skrive en musikal for barnekor og spurte barna hva de er opptatt av. "Miljø, å ta vare på jorda", var svaret han fikk. Resultatet ble musikalen "Å, så vakkert!"

Sangtekstene har inspirert Øivind Berg til å lage en miljøbok for barn. Boka tar utgangspunkt i "skapersangen" i musikalen. Der står det at Gud sa: "Å, så vakkert! Å, så flott! Å, så nydelig! Alt er bare godt", da han hadde skapt verden og så resultatet.

Gud satte menneskene til å forvalte jorda til beste for alle. Har vi tatt oppdraget på alvor? I boka kan vi lese om kjente tema som drivhuseffekt og global oppvarming. Men boka gir også mange forslag til hva barn og unge kan gjøre ute i naturen: hyttebygging, fisking, fuglekassebygging m.m. Vi får også et innblikk i hvordan dagens miljøproblemer rammer de fattigste i verden.

Boka er rikt illustrert med fargefoto. Den er utgitt i samarbeid med Kirkens Nødhjelp.

Boka kan bestilles fra IKO - les mer her!

Nyhet fra IKO.