Klimadager på Sortland

Kirkerådet og Kirkens Nødhjelp arrangerer klimadager på Sortland 29 og 30 oktober.

Dagene vil gi deg både faglig kunnskap om klima og oljeboringssaken og metodisk opplæring i beslutningspåvirkning. Meld deg på og benytt anledningen til dialog om oljeboringssaken og klimarettferdighet med politikere, fagpersoner, biskopen og aktivister!

Tid: Fredag og lørdag 29-30 oktober kl 10-1630
Sted: Sortland menighetshus

Fredag 29:
Lofoten, Vesterålen og Senja - ny oljeregion eller en pionér for bærekraftige alternativer?
Gjennom kvaliserte innledere og dialog ønsker vi å belyse flere alternativer for regionens framtid som et ledd i kirkens engasjement for Skaperverk og bærekraft.

Kirken og klimaengasjement:
Biskop Tor B. Jørgensen forteller om kirkens miljøengasjement og hvorfor kirken engasjerer seg i oljeboringssaken.

Klimarettferdighet: Et klimavitne gir oss et globalt perspektiv og forteller hva klimarettferdighet har å si for land i sør.

Det skal bo folk i husan: Lokalpolitiker og styreleder i LoVe Petro,Guri Ingebritsen, gir innblikk i hva man forventer at oljenæringen kan bidra med i regionen.

Konsekvenser av oljeboringen: Gaute Wahl fra Folkeaksjonen - Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja gir innblikk i hva oljeboring kan føre til.

Hvilke ringvirkninger har petroleumsindustrien i praksis? Jan-Oddvar Sørnes og Jan Terje Henriksen fra Handelshøyskolen i Bodø forteller om erfaringer i Nord-Norge så langt og hvordan veien kan bli videre.

Alternativ økonomi: Øystein Nystad fra Senter for Økologisk Økonomi og Etikk ved Handelshøyskolen i Bodø forteller om alternativ regionsutvikling uten petroleumsnæringen.

Fornybare muligheter: Svein Henriksen, gründer bak HydraTidal, forteller om nyvinninger innen fornybar energi og hvilke muligheter som ligger i en satsing på industrien.

Lørdag 30:
Kirkens Nødhjelp ønsker å tak i det urettferdige i klimapolitikken ved å kjempe for et nytt klimaforlik på Stortinget som inkluderer klimatilpasning i fattige land. Gjennom dette seminaret ønsker vi å inspirere vanlige mennesker til å være med og påvirke politikerne våre til å føre en rettferdig klimapolitikk.

Klimavitne fra Sør
: hvordan norsk politikk bidrar til å ramme mennesker verden over - i dag

Biskop: hvorfor skal kirken bidra i utviklingspolitikk

Faglig seminar på beslutningspåvirkning: hvordan kan vanlige folk utøve politisk påvirkning mot sine politikere

Grasrot-spørretime: seminardeltakerne får mulighet til å utfordrepolitikere på deres klima- og utviklingspolitikk

Påmelding:
Send mail til:
linn.marie.holberg@kirken.no
Merk mailen 'Påmelding klimaseminar'
(tlf: 91120347/23081266)

Det blir servert lunch begge dagene.

Deltakelse er gratis.