Grønt flagg til Frelsesarme-barnehage

Frelsesarmeens barnehage Solgry i Drøbak er tildelt Grønt Flagg for sin satsning på miljø.

Artikkel av Jarle Stokland, nyhet hentet fra Frelsesarmeen

Grønt flagg til topps på Solgry. Foto: Frelsesarmeen

Ett års arbeid

I ett år har Solgry barnehage jobbet med å lære både barn og voksne hvordan man kan bli mer miljøvennlige. Det er særlig gjenbruk og resirkulering man har jobbet med. Og nå har miljøsatsingen gitt resultat. For nylig ble barnehagen Grønt Flagg-sertifisert.

-Jeg synes barna har blitt veldig flinke til å tenke resirkulering. Nå skyller de melkekartongene hver dag og leverer dem på miljøstasjonen, forteller styrer i barnehagen Hege Pettersen Bjørvik.
-Neste trinn i miljøplanen vår er å få foreldrene til å tenke gjenbruk. Snart skal vi arrangere bruktdag i barnehagen, og da kan foresatte komme og kjøpe brukte ting som barna har tatt med hjemmefra, sier hun.

En stolt barnehage som tar miljøhensyn. Foto: Frelsesarmeen

I 50 land

Grønt Flagg er en sertifisering for skoler og barnehager, med tanke på å fremme miljøopplæringen. Sertifiseringen er en del av det internasjonale Eco-Schools nettverket, og finnes i over 50 land. I Norge deltar nå 800 skoler og barnehager i ordningen. Utmerkelsen Grønt Flagg gis til de skolene og barnehagene som kan vise at de gjennomfører miljøopplæringen på et høyt nivå.