Bønn for bevaring av naturmangfoldet

Delegater samles til FN-konferanse for biodiversitet i Nagoyva, Japan

Christian Ecology Link i England oppfordrer hele det kirkelige miljønettverket i Europa til å be for FN-konferansen om biodiversitet som arrangeres nå i Nagoya i Japan. Her skal delegater fra 192 land i løpet av to uker i oktober utarbeide en liste med nye mål for innsatsen fram til 2020.

Resultatene fra dette tiende partsmøte i Konvensjonen om biologisk mangfold (CBD), som ble vedtatt under Rio-konferansen i 1992, blir svært viktig for hele jorden og dens økosystemer. Likevel er det lite oppmerksomhet om dette tema. "La oss ha mot til å se våre barn i øynene og innrømme at vi har mislyktes, individuelt og kollektivt, i å oppfylle løftet som 110 statsledere og regjeringer ga i Johannesburg om å redusere tapet av naturmangfold vesentlig innen 2010", sa CBDs leder Ahmed Djoghlaf under åpningen av konferansen.

Ifølge miljøvernorganisasjoner som WWF og Greenpeace er det nødvendig med vern av store land- og havområder for å stanse tapet av biologisk mangfold. Blir ingenting gjort, kan vi nå kritiske punkter hvor ødeleggelsene i økosystemene blir så store at det ikke er noen vei tilbake, advarer FN.

Konferansen i Nagoya er et av de viktigste møtene for naturen noensinne, mener miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV). - Vi må klare å snu den utviklingen vi er inne i nå, sier Solheim som selv reiser til Nagayo.

Christian Ecology Link oppfordrer derfor kirkesamfunn og hver enkelt til å be for konferansen i disse dager:

Bønn:

En fjerdedel av verdens pattedyr og en femtedel av verdens planter er truet av utryddelse.

Herre, vi takker deg for denne fantastiske jorden med sitt utrolige mangfold av planter og dyr.

Vær hos delegatene i Nagoya-konferansen i Japan, 18-29. oktober 2010 som søker etter veier å forhindre ødeleggelse av livsrom, vern av jord og beskytte arter fra utryddelse.

Hjelp oss å forstå vår verden bedre, og å verdsette naturens skjønnhet.

Gi oss mot og vilje til å verne viktige livsområder på våre kirkegårder, i hager, parker og på våre eiendommer. Hjelp oss å delta i lokal naturovervåking, samt å støtte vern av naturområder med våre penger og ord.

La oss aldri glemme at vi er forvaltere av ditt skaperverk, og at vi har det til låns fra kommende generasjoner.

Artikkel i Aftenposten: FN maner til kamp for naturmangfoldet
Ecology Link:  CEL prayer for biodiversity and Nagoya