Olje og klima på Sortland

Skal Lofoten, Vesterålen og Senja bli Norges nye oljeregion eller en pionér for utvikling av bærekraftige alternativer? Dette var overskriften over klimaseminaret som Kirkerådet/ Dnk og Kirkens Nødhjelp arrangerte 29.-30. oktober på Sortland.

Nærmere 60 mennesker deltok på seminaret om oljeutvinning på fredag. Kirkerådet ville skape et dialogforum for tilhengere og motstandere, vanlige folk og forskere om disse tema.

Innledningsvis begrunnet biskop Tor B. Jørgensen hvorfor kirken i det hele tatt engasjerer seg i denne debatten, med Jesu engasjement for de svake, en ny erkjennelse av forvalteransvaret i kirken, samt Jesu kritikk av ”Mammon” og havesyke.
Selv om begrunnelsen for kirkens engasjement er dypt etisk forankret, blir det vanskelig hver gang det blir konkret og man skal ta stilling i enkeltsaker. Jørgensen ønsker seg derfor at kirken kan bli en arena hvor det er lov å være uenig og kritisk. ”Jeg mener at kirken må være en arena hvor meninger brytes.”, uttalte Jørgensen.
Alle innledere roste kirkens initiativ nettopp for å sette dialog om disse spørsmål på dagsorden.

Guri Ingebriktsen, styreleder i Lo Ve Petro, representerte tilhengere av oljeutvinning i regionen: ”Vi trenger nye vekstimpulser i regionen, vi må ha noe å leve av og å leve for.”

Lederen av Folkeaksjonen mot oljeboring, Gaute Wahl, mente derimot at oljeutvinning i nord, sannsynligvis ville skape flest arbeidsplasser i det allerede etablerte miljø i Rogaland, og at det ville bli en latent trussel for etablerte virksomheter som fiske, oppdrett og reiseliv.
Han pekte på fattige Ecuador som forbilde. Ecuador har funnet betydelige oljeforekomster i en nasjonalpark, men har valgt ikke å utvinne disse.

Et meget spennende eksempel for industrielle nyvinninger ga Svein Henriksen, gründer bak selskapet Hydra Tidal. Hydra Tidal utvikler og produserer kraftverk som utnytter energien i tidekraften, og som er både miljøvennlig, effektiv og skalerbar til alle mulige størrelser. I løpet av november skal prototypen av et slikt anlegg settes i drift i Lofoten.. Seminardeltakerne viste stor interesse, og flere ga uttrykk for at dette var et eksempel for miljøvennlige og bærekraftige alternativer til oljeindustrien som kan gi mange arbeidsplasser i regionen.

Forskerne Jan-Oddvar Sørnes og Terje Henriksen fra Handelshøgskolen i Bodø har undersøkt ringvirkninger fra oljeindustien rundt Melkøya/ Hammerfest. De advarte på en ofte tabloidisert og forenklet svart-hvit debatt, og ønsket seg flere fora for gjensidig informasjon og debatt som dette seminaret i Sortland menighetshus.

Øystein Nystad fra senter for økologisk økonomi og etikk ved Handelshøgskolen i Bodø pekte på de enorme utfordringer som verden i dag står overfor: klimaproblemet, befolkningsvekst, rent vann og nok mat for å nevne de viktigste. Han trakk frem at menneskehetens totale økologiske foravtrykk forlengst har overskredet jordens tålegrense, og at man må se den norske oljedebatten i denne konteksten.

Fei Tevi, generalsekretær for Pacific conference of churches, ga et nøkternt men sterk bilde av hvordan klimagass-utslipp og klimaendringer truer bosetningen og livsrom for svært mange mennesker i Stillehavs-regionen. Han hadde forståelse for ønsket om at ”det skal bo folk i husan” i Nord-Norge, men han minnet om at dette også gjelder menneskene på Fidji, Tuvalu, Kiribati osv.: ”Kan dere med god samvittighet være enige med dem som ser at dere skal pumpe opp all olje og gass i denne regionen, fordi det gir økonomisk vekst, når det samtidig vil tvinge mennesker i Stillehavet til å flytte fra husene og øyene de bor på? Havstigningen gjør at våre øyer synker i havet. Vi er alle en del av den globale landsbyen”.

Seminardeltakere i ivrig gruppesamtale

Den andre dagen hadde Kirkens Nødhjelp et av sine 10 regionale klimaseminarer. Ida Thomassen ga en oppdatering av arbeidet med de internasjonale klimaforhandlingene og begrunnet hvorfor Kirkens Nødhjelp er sterk engasjert i dette. Millioner av mennesker i utviklingsland i sør er allerede i dag sterk berørt av klimaendringene, og behovet for en rettferdig internasjonal klimaavtale har aldri vært større. Seminaret skulle vise deltakerne hvordan man kan påvirke politikerne lokalt for å skape endring globalt. Politikere er folkevalgte, og de både kan og bør få innspill av befolkningen for å velge sine politiske posisjoner i enkeltsørsmål.

Dessverre, og til tross for tidlig invitasjon, kom ingen av de inviterte Stortingspolitikerne fra våre tre nordligste fylkene for å delta i samtalen. Derfor valgte forsamlingen å formulere noen av sine innspill og krav i form av en uttalelse som skal oversendes politikerne.

Nedenfor finner du en del av bidragene på konferansen:

Guri Ingebriktsens innlegg

Gaute Wahls innlegg