Chateau Neuf i Oslo, torsdag 3. februar kl. 17

Filmlansering ”The Economics of Happiness”

Har du lyst til å få med deg lanseringen av en meget spennende film som i øyeblikket lanseres over hele verden? Da bør du gå til Chateau Neuf på Blindern torsdag 3. februar kl. 17 - 20. Da vises filmen ”The economics of happiness”, etterfulgt av en paneldiskusjon med bl.a. filmprodusenten Helena Norberg-Hodge. ”Going local' is a powerful strategy to help repair our fractured world - our ecosystems, our societies and our selves. Far from the old institutions of power, people are starting to forge a very different future...” Slik introduseres budskapet til filmen “The economics of happiness” på nettstedet http://www.theeconomicsofhappiness.org/.

Filmen som er laget av Helena Norberg-Hodge er en dokumentar, som gir en kritisk analyse av den økonomiske globaliseringen og dens konsekvenser for mange lokalsamfunn og miljø. Filmen presenterer en voksende global bevegelse, som gjennom utvikling av gode lokale økonomier vil gi et alternativ som tar helhetlig hensyn til miljø, demokrati og sosiale forhold, slik at livskvaliteten øker.

Bak filmen og nettstedet står den ideelle organisasjonen The International Society for Ecology and Culture (ISEC). ISEC ønsker å promotere løsninger på dagens sosiale og økologiske kriser. Ved å gå til roten av enkeltproblemer som arbeidsledighet, klimakrise, etniske konflikter, osv., støtter ISEC utvikling av lokale grasrot-strategier for økologisk og sosial nytenkning. Gjennom bøker, artikler, filmer, osv. vil ISEC bidra til  “education for action”.
Linguist, skribent og filmskaper Helena Norberg-Hodge er grunnlegger og direktør av ISEC. Hun har en meget internasjonal CV, har jobbet mange steder på jorden og snakker syv språk. I over 30 år har hun og ISEC arbeidet med dette temafeltet, og filmen som i øyeblikket lanseres rundt omkring i verden gir en god innføring i sammenhengen mellom global økonomi og dens konsekvenser for lokalsamfunn. Ikke minst gjelder det matproduksjon og – fordeling. Hun ønsker å promotere lokal baserte alternativer til en global forbrukermentalitet, og er fortiden på en global lanseringsturné med filmen. Hun kan fortelle om meget god mottakelse og fulle hus ved lanseringsmøtene, bade i Australia, USA og England.

Filmen vises i Norge for første gang på Chateau Neuf – Betong 3. Februar kl. 17.
Etter filmen følger en paneldiskusjon med filmprodusenten Helena Norberg-Hodge,
Bent Sofus Tranøy – professor i politisk økonomi, Arne Johan Vetlesen – professor i filosofi og Per Espen Stoknes, økopsykolog.
Filmvisningen arrangeres av Fremtiden i våre hender/ Blindern. Det er fri entré.