Verdifulle prestegårdsskoger vernes

Miljøverndepartementet opplyste i en pressemelding rett før jul at 26 nye skogområder er vernet som et ledd i regjeringens arbeid for økt skogvern. 12 av dem er eiendommer av Opplysningsvesenets Fond (prestegårdsskoger).

Gammel ravineskog Foto: Terje Blindheim.

Vedtaket innebærer nytt vern av ca. 36 kvadratkilometer produktivt skogareal. Dette er et ledd i et flerårig arbeid med kartlegging og vern av spesielt verneverdige områder som startet for flere år siden og som fortsetter også i framtiden.

Ifølge Artsdatabanken lever over 1800 rødlistearter i skog, og for 1267 av disse artene er skogbruk vurdert som en negativ påvirkningsfaktor. Økt skogvern, sammen med bedre ivaretakelse av miljøhensyn i skogbruket, er derfor svært viktig for å sikre naturmangfoldet i skog.

Ungdommens Kirkemøte (UKM) i Den norske kirke ønsket i et vedtak sommeren 2010 at OVF inntar en foregangsrolle i skogforvaltningen. UKM påpeker at OVF er en av landets største skogeiere: "Dette gir OVF store muligheter, og innebærer samtidig et viktig ansvar i forhold til å bevare mangfoldet i naturen. OVF’s egne retningslinjer sier at skogsdriften skal være kostnadseffektiv og miljøbevisst. UKM viser at 2010 er FNs år for bevaring av naturmangfoldet, og mener at "dette gir kirken en naturlig anledning til å markere vår holdning til god forvaltning og vern av naturen".

Verdens Naturfond (WWF) påpeker på sine nettsider at 30 prosent av jordas overflate er dekket av skog: ”FN har utpekt 2011 til skogens år og velger, i likhet med WWF, å sette søkelyset på skogens enorme verdier og avgjørende rolle for livet på jorden. Det er på høy tid vi verdsetter skogene. Siden 1950 har halvparten av verdens naturlige skoger blitt borte. Så mange som 80 % av alle landlevende dyre- og plantearter lever i skoger. Skogene gir oss mat, brensel, trevirke og medisiner. De bidrar til å opprettholde balansen i atmosfæren, renser luften, bidrar i vannets kretsløp og ikke minst - lagrer enorme mengder karbon gjennom plantenes fotosyntese.”

Her kan du lese mer om dette i Miljøverndepartementets pressemelding.

Mer info om skog og miljø på bl.a. nettsidene til nettsidene til Verdens Naturfond (WWF)

Mer om skog og naturmangfoldloven på nettsidene til Samarbeidsrådet for biologisk mangfold