Agenter for rettferdighet

Kirkens Nødhjelp (KN) og IKO - kirkelig pedagogisk senter har utviklet et aktuelt trosopplæringsopplegg i fastetiden for hjem og kirke.

Fokus er på skaperverk, bærekraft og rettferdighet.

Foto: Lena Skattum

Agenter. Liv Arnhild Romsaas fra KN (t.v.) og Jorunn Blindheim fra IKO med klippekortene for rettferdighet.IKO og Kirkens Nødhjelp (KN) har utviklet en ressurspakke for trosopplæring knyttet til temaet skaperverk, bærekraft og rettferdighet. Ressurspakken gir menighetene hjelp til å løfte fram den diakonale dimensjonen i plan for trosopplæring gjennom konkrete handlinger i fastetiden.

- Det handler om å gi barn og unge mulighet til å gjøre en forskjell - få dem til se at de kan bidra til en mer rettferdig verden. Dette kan de gjøre ved å ta vare på menneskene og på verden som Gud har skapt, sier en av initiativtakerne til tiltaket, Liv Arnhild Romsaas i KN.

For 9-10-åringer
Mange barn har fått gode opplevelser gjennom deltakelse på ”Tårnagenthelga” og har fått en agentidentitet knyttet til undring og oppdrag. Ved å bygge videre med et nytt tiltak, er det mulig å utvide det diakonale perspektivet sterkere lokalt og globalt.

- 9-10 åringer er nysgjerrige og mer selvstendige. De er en ypperlig målgruppe for et tiltak konsentrert til en periode på 7-10 dager i fastetiden, med aktiviteter både hjemme og i menigheten, sier Romsaas.

HER finner dubeskrivelse og kan laste ned opplegget.

Og her kan du lese om agentene for rettferdighet fra Rødtvet menighet i Oslo.