Inspirasjonssamling for grønne menigheter i Borg

Ressursgruppe for Forbruk og Rettferd i Borg bispedømme inviterer til inspirasjonssamling tirsdag 29. mars kl. 18.00-21.00 på Kløfta menighetssenter. Agnes Vevle Tvinnereim fra Bærekraftig Liv på Landås skal holde foredrag. Grønne menigheter (ansatte og frivillige medarbeidere) og andre interesserte er velkomne! Påmelding til borg.bdr@kirken.no innen 24. mars.

Bærekraftige Liv - en modell for (sam)handling i lokalsamfunnet?

På Landås i Bergen utvikles en modell for å møte de store globale utfordringene omkring klimaendringene og forbrukssamfunnet. Siden 2008 har Bærekraftige Liv på Landås (med sitt utspring i kirken), invitert til samlinger der felles klima- og forbruksmessige utfordringer blir løftet frem og belyst. Kan vi finne løsninger i det lokale fellesskapet som vi ikke finner andre steder? Kan vi øve press på politikerne våre og gi dem handlingsmot? Kan vi i kirken være med på å få endringer til å skje raskere? Og hvilke internasjonale bevegelser finnes det med de samme strategiene...? I Bergen har Bærekraftige Liv-modellen inspirert mange, fått flere engasjerte mennesker ”fram i lyset” og vekket oppmerksomhet både internt i kirken, i mediene, i kommunen og hos Miljøverndepartementet.

“Handler vi som individer, blir det for smått.
Venter vi på tiltak fra myndighetene, blir det for sent.
Handler vi som lokalsamfunn, kan det være akkurat nok, akkurat i tide...”

Agnes Vevle Tvinnereim fra Bærekraftige liv på Landås vil holde et inspirasjons- og informasjonsforedrag. Det blir garantert inspirerende!
Agnes er en av initiativtakerne til Bærekraftig liv på Landås og har jobbet med miljøspørsmål i Bjørgvin bispedømme i flere år. Hun har også utviklet ressurssidene www.treet.no. Se for mer info og påmelding her.