Mat - vårt daglige brød, ikke søppel

sier årets Sofiepris-vinner Tristam Stuart

Årets Sofiepris blir i juni 2011 tildelt briten Tristam Stuart. Sofieprisen er en internasjonal pris på 100 000 USD for miljø og bærekraftig utvikling, opprett av Jostein Gaarder og Siri Dannevig for å inspirere personer som arbeider for en bærekraftig fremtid.

Tristam Stuart (33 år) har jobbet i 10 år for å få oss til å kaste mindre mat. I Storbritannia kastes en fjerdedel av all mat som kjøpes. I Norge viser forskning (v/Østfoldforskning) at vi kaster mat anslagsvis for 10 milliarder kroner om året, det vil si 2000 kr pr. nordmann.

En rapport viser at barnefamilier er verst. Folk i aldersgruppen 26-39 år kaster dobbelt så mye som de over 60. Størsteparten av det vi kaster, ender i søppelet fordi det går ut på dato. Svært mye at dette er mat som er helt spiselig.

Globale konsekvenser:
• ti prosent av rike lands klimautslipp stammer fra produksjon av mat som aldri spises
• irrigasjonsvannet som brukes på å produsere mat som kastes, ville dekke husholdningsbehovet for ni milliarder mennesker
• maten som kastes i USA årlig, er nok til å mette alle verdens underernærte – nærmere en milliard mennesker

Da Tristam Stuart begynte sitt arbeid, var brukbart matavfall en ikke-sak. Nå har han satt igang en hel bevegelse i Storbritannia. Boken hans ”Waste: Uncovering The Global Food Scandal” har høstet gode kritikker, og mange har skjønt noe:
En brun banan kan fryses og brukes til milkshake!
Supermarkedene har begynt å selge krokete gulrøtter igjen.
Sandwichfabrikken har begynt å bruke de 13 000 brødskivene de kaster daglig til lovlig grisemat.

Tristam Stuart uttaler:
- Jeg er overveldet over hvordan denne bevisstheten har vokst bare i løpet av de siste årene. Det eneste som overrasker meg mer enn hva slags endringer som har vist seg mulig, er hvor mye vi fremdeles kaster.

Etter oppslag i Aftenposten 6.april 2011

Utfordring til norske menigheter og privatpersoner:
Kast mindre mat!
Se for eksempel tips fra Grønn Hverdag: Kast mindre mat