Midttømme med klimaoppfordring til Stoltenberg

7-9 juni deltok biskop Ingeborg Midttømme på en forkonferanse for COP17 for religiøse ledere i Afrika. I etterkant sendte hun brev til Stoltenberg.

Konferansen samlet mer enn 130 religiøse ledere fra over 30 afrikanske land til samtale om og mobilisering rundt klimaspørsmål.

Dette er del av en bred folkelig mobilisering over hele  Afrika fram mot neste klimatoppmøte som skal holdes i Durban, Sør-Afrika, i nov/des i år. Religiøse ledere står sentralt i denne mobiliseringen og ledere fra en rekke trossamfunn, bl.a. muslimer, hinduer, bahaì, buddhister, kristne og afrikanske tradisjonelle trossamfunn deltok på konferansen.

Konferansen vedtok en erklæring med overskrift "Climate Justice for a Sustainable Peace in Africa". Hovedbudskapet er at klimakrisen har en sterk etisk dimensjon som må bli tatt alvorlig i klimaforhandlingene hvis man skal komme frem til en løsning på klimakrisen. Erklæringen kan du lese her.

I etterkant av konferansen har Midttømme sendt et brev til Statsminister Stoltenberg hvor hun oppfordrer ham til å lytte til den afrikanske stemmen når klimatoppmøtet står for tur i Durban i desember. Les mer om saken hos Vårt Land her