Med isbre som altertavle

Ordfører Arild Kjerpeseth var vertskap da biskop Tor B. Jørgensen besøkte Meløy og Svartisen torsdag 25. august. Dagen startet med brevandring, og biskopen ble imponert over den ville og vakre breen. ”På avstand virker den lett tilgjengelig. På nært hold blir en klar over dimensjonene og over hvor små vi mennesker er i møte den kraftfulle naturen,” forteller han.

Biskop Tor B. Jørgensen og ordfører Arild Kjerpeseth på vei opp breen.
Foto: Magne Hanssen

I etterkant av brevandringen var det et åpent arrangementet med foredrag om forskningen rundt Engenbreen og breen sett i et historisk perspektiv. ”Isen i Engenbreen som strekker seg ned mot Holandsfjorden i Meløy kommune, har trukket seg langt tilbake de siste årene. Det store spørsmålet er om dette er periodiske endringer slik de som kjenner breen kan fortelle om, eller om det er større endringer på vei. Det er vanskelig å si, men at avgassene fra vårt fossile energiforbruk kan ha innflytelse, fikk vi bekreftet under vårt isbreseminar,” forteller biskopen og legger til at dette er både skremmende og utfordrende.

Gudstjeneste
Avslutningsvis ble det feiret økogudstjeneste med sokneprest Leif Larssen og biskop Jørgensen.  Med isbreen som altertavle en stille augustkveld ble dette en opplevelse få vil glemme.  Biskopen ber Gud ”gi oss visdom og mot til å forvalte de gaver han har gitt oss i naturens storhet og kraft, slik at vi ikke ødelegger den sårbare balansen som holder skaperverket oppe.”

Foto: Eli Brattland