Creation Time markeres verden rundt

Fra 1.september til 4.oktober markerer kirker verden rundt "Time for Creation". I år er det særlig fokus på skog og trær, i tråd med FNs internasjonale år for skoger.

1.september er i mange ortodokse kirker bønnedag for miljøet, innført av den økumeniske patriarken Dimitrios I i 1989. Den 4.oktober er i katolsk tradisjon minnedag for Frans av Assissi. Disse to festene rammer da inn Time for Creation.

Ressurser til menigheter
Kirkenes Verdensråd har samlet ressurser (hovedsaklig på engelsk) til gudstjeneste og refleksjon her, inkludert forslag til "Forest Sunday".

European Christian Environmental Network har også aktuelle nyheter og ressurser fra miljøengasjerte europeiske kirker.

I Norge oppfordres menigheter til å feire Skaperverkets dag i perioden fra 5.juni (Verdens miljødag) og utover sommeren og høsten - for eksempel med en høsttakkefest. Ressursmateriell til feiring av Skaperverkets dag finnes her.