Tørkekatastrofe på Tuvalu

Øygruppen Tuvalu i Stillehavet blir som regel omtalt når det er snakk om havstigning som følge av klimaendringer. Nå er nasjonen derimot er rammet av tørke.

I slutten av september måtte myndighetene erklære unntakstilstand på grunn av mangel på rent vann. Rasjoneringstiltak er satt i gang, i hovedstaden Funafuti får hver husholdning 20 liter vann.

Vannmangelen har også dramatiske konsekvenser for matproduksjonen på øyene, og man opplever en økning av vannbårne sykdommer.

Rev. Tafue Lusama, generalsekretær i Congregational Christian Church på Tuvalu appellerer nå til hele verden for støtte: ”Be for oss nå som vi møter denne kritiske konsekvensen av klimaendringer. Kirken gjør hva den kan for å hjelpe de mest rammede, og vi trenger deres støtte i arbeidet,” sier han til Kirkenes Verdensråd.

Les mer om situasjonen på Tuvalu her.