"Framtidsfrø"- seminar og bokslepp av ny miljøbok

"Framtidsfrø – spirer for en bedre verden" er tittelen på en ny bok som lanseres med seminar og bokslepp på Litteraturhuset, Oslo 29. oktober kl 10.00 – 16.00. Inngang kr. 200,- Påmelding kan sendes til vidar-rune@haugnett.no

Denne boken vil fokusere på at endringer i retning av en bærekraftig utvikling er på gang på mange samfunnsområder.

Blant annet har seniorrådgiver Hans-Jürgen Schorre i Kirkerådet / Den norske kirke skrevet et kapittel om kirkenes arbeid med Skaperverk og bærekraft, miljø, forbruk og rettferd. Men dette er bare ett av mange forskjellige bidrag.

I en pressemelding skrives det:

Denne boken viser at de endringer som kreves for å kunne skape en livsfrisk sivilisasjon, ikke er så fjerne og urealistiske som det kan synes – da vi er flere enn mange tror som ikke bare ønsker en radikal kursforandring, men som arbeider aktivt i mange land for at den skal bli virkelighet. Bokens forfattere har dyp innsikt i og arbeider med forskjellige sider av forandringsprosessen. De representerer med andre ord, på ulike måter, det paradigmeskiftet verden trenger.

Bidragsyterne er trettitre av våre fremste utøvere innen forskjellige fag og områder i samfunnet fra økonomi, landbruk og husbygging til medisin, kosmologi og religion. Her beskrives endringsprosesser og muligheter for økologisk balanse, rettferdig fordeling av ressurser og fred på Jorden. Det meste av dette arbeidet blir i dag ikke reflektert i media eller i politikken.
Denne utviklingen kommer altså ikke ovenfra, fra politikere og myndigheter. Men som alle varige endringer vokser den nedenfra, fra grasrotplan, og innenfra, i hvert enkelt menneske. Det foregår en kollektiv bevissthetsheving til hverandre og til livet selv.
Kilden til glede ligger først og fremst i vår evne til omsorg for livet vi har i og rundt oss, og ikke i materiell vekst i seg selv. Og uten glede, ingen bærekraft.

Mye av det som på 1970-tallet startet blant idealister som alternativer på siden av samfunnet, er i dag langt på vei akseptert og etablert. Og prosessen fortsetter.
Denne boken ønsker å gi oppmerksomhet, inspirasjon og energi til disse prosessene slik at flere og flere får øynene opp for det som foregår og selv kan handle deretter.

Eksempel på tema i boken:
Medisin:
Helbredende nytenkning, ved Tenketanken ved allmenmedisinsk forskningssenter i Trondheim ledet av professor Anna Luise Kirkengen
Økologisk medisin – visjon og virkelighet, ved overlege Audun Myskja

Økologi /samfunn:
Permakultur, ved bl.a. sivil arkitektene Frederica Miller og Rolf Jacobsen
Økologisk landbruk, ved sivilagronomene Grete Lene Serikstad og Arvid Wold
Dypøkologi, ved dr. filosofi Per Ingvar Haukeland
Teknologi – veien til paradis eller helvete, ved dr. ing. Leif Runar Forsth
Den nye skolen, ved dr. philos Edmund Edvardsen

Økonomi:
En ny organisk økonomi vokser fram, ved professor Ove Jakobsen
En ny bærekraftig økonomi, ved siviløkonom Jacob Bomann-Larsen

Religion / åndelighet:
En økologisk relevant tro, ved seniorrådgiver Hans Jürgen Schorre
Kirken og det nye, ved dr. teologi og seniorprest Helge Hognestad

Ny vitenskap:
Et nytt verdensbilde, ved professor Øyvind Grøn
Fra genetikk til epigenetikk, ved biolog og forsker Markus Lindholm

Boken lanseres ved et seminar på Litteraturhuset i Oslo 29. oktober.

For mer informasjon: www.morgendagen.info
Journalister som eventuelt ønsker å omtale boken kan få tilsendt manus ved å henvende seg til vidar-rune@haugnett.no .

De som står bak dette prosjektet er:
Dag Andersen, Iulie Aslaksen, Jacob Bomann-Larsen, Øystein Dahle, Erik Dammann, Ingvald Erga, Per Ingvar Haukeland, Ove Jakobsen, Irene Nygårdsvik, Sidsel Mørck, Rolf Erik Solheim, Øyvind Solum, Vidar-Rune Synnevåg, Arvid Wold