Klimaoppfordring fra biskopene i Den norske kirke

Bispemøtet i Den norske kirke har vært samlet på Voksenåsen i Oslo denne uka for årets siste møte i kollegiet. Ved siden av en rekke andre temaer uttalte biskopene seg om utfordringene i forkant av FNs klimatoppmøtet i slutten av året i Durban/Sør-Afrika.

Biskopene i Den norske kirke. (Arkivbilde, Kirkerådet)

Foran klimatoppmøtet COP 17 i Durban i desember, er Bispemøtet klar på sine forventninger til Norges posisjon: Politikerne må videreføre Kyoto-protokollen, forbedre den, og skjerpe målene. Norge må videre legge penger på bordet til klimatilpasning og klimakutt i fattige land, og foreslå en prosess som bidrar til at andre rike land gjør det samme. Bispemøtet slår fast at det er nødvendig å redusere verdens samlede klimagassutslipp. Rike land som Norge må gjøre betydelige kutt hjemme og reise en debatt om bruk av nye fossile funn. Du kan lese mer i protokollen fra møtet her.