Interreligiøst samarbeid om klima

I forkant av klimatoppmøtet i Durban 28.november til 9.desember har det interreligiøse samarbeidet rundt klimatematikk blomstret.

I Canada har en bred rekke religiøse ledere samlet seg om et brev til myndighetene i forkant av klimatoppmøtet i Durban. Dette er en av de første gangene de i Canada har greid å samle en så bred koalisjon, som sammen kommer med oppfordringer rettet inn mot klimaforhandlingene. Les mer om det Canadiske samarbeidet her.

Kirkenes Verdensråd melder at flere av deres medlemskirker har slått seg sammen med andre religiøse organisasjoner for å fremme de åndelige aspektene ved klimaendringer. «Vi hører allerede faresignalene fra kirker som opplever konsekvensene av klimaendringene, slik som nylig på Tuvalu,» sier Dr. Guillermo Kerber, programsjef for klima i Kirkenes Verdensråd.

Også i Durban kommer det til å være fokus på det interreligiøse samarbeidet rundt klimaendringer. 27.november skal 40.000 mennesker samles til Interfaith Rally på Kings Park Stadium, der Desmond Tutu og Gandhi skal overlevere underskriftene fra den globale We have faith-kampanjen til klimaforhandlingens ledere. Har du ikke skrevet under på kampanjen kan du gjøre det her!

Interreligiøst samarbeid om klima startet allerede i 2008, i forkant av klimatoppmøtet i København. Da møttes religiøse ledere fra hele verden i Sverige og utarbeidet det som i etterkant blir kalt The Uppsala Interfaith Climate Manifesto. Dette dokumentet anbefales om du vil lære mer om interreligiøst samarbeid på klima.