- Dere må bidra!

Utviklingsminister Erik Solheim møtte i dag sivilsamfunnet for å gjøre opp status for klimaforhandlingene. Han mener frivillige organisasjoner og kirken har en kjempejobb å gjøre for at klimaforhandlingene skal gå riktig vei.

Media har hatt mye negativt fokus rundt denne klimaforhandlingsrunden og opinionen har lave forventninger til hva som skal komme ut av klimatoppmøtet COP17 i Durban i slutten av november. Solheim mener dette fokuset er feil, og for ensidig. ”Realiteten er at det er mye positivt som skjer,” sa han på møtet fredag, og pekte på at det er stor fremgang i flere land og koalisjoner. Men det er mange små skritt som må tas.

Solheim er bekymret for at det ikke er en allmenn oppfattelse av at det haster å få på plass en klimaavtale. ”Det er ingen følelse i klimaforhandlingene at dette haster.” Lederne som forhandler denne avtalen er ofte mer opptatte av tematikken enn det folket deres er. Australia er et eksempel på dette, der det nylig så vidt ble vedtatt en ny klimalov. Til tross for massiv motstand fra andre politikere og folk flest, valgte noen tøffe politikere å likevel kjempe for å få vedtatt denne loven. Det har kostet dem mange velgere.

”Dere i sivilsamfunn må bidra til en folkelig opinion om dette. Det må gi stemmer å være opptatt av klima.” Dette er viktig nå i oppkjøringen av klimatoppmøtet: La oss gi våre politikere legitimitet til å kjempe for en rettferdig klimaavtale, som redder skaperverket og ikke rammer de fattigste.

Solheim synes også innsatsen som blir gjort for å mobilisere religiøse afrikanske ledere er veldig viktig. ”I de fleste afrikanske land er kirken og trosbaserte organisasjoner de suverent viktigste frivillige organisasjonene. De kan snakke med en moralsk kraft, uten å være påvirket av politiske dreininger. Så fortsett å mobilisere religiøse ledere!”