Et blikk tilbake - og et framover

Atle Sommerfeldt, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp, deler noen tanker rundt dagens MultiFaith Rally.

Atle Sommerfeldt, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp

For meg som er opplært av sør-afrikanske kirkeledere var det utrolig stimulerende å lytte til deres engasjement for klimarettferdighet. Drivkraften i erkebiskop Tutus kamp mot apartheid handlet om en dyp kristen overbevisning om at alle mennesker tilhører den samme menneskehet og er skapt  til gjensidig avhengighet av hverandre. Derfor er kampen for klimarettferdighet en nødvendig forlengelse av kampen mot apartheid, den gang for alle mennesker likeverd, nå for en felles kamp for å sikre menneskenes leverom.

Når jeg sto foran scenen og danset med hundrevis av ungdommer fra forskjellige religioner og etnisitet til Yvonne Chaka Chakas musikalske livsutfoldelse her i Sør-Afrika, gikk følelser og tanker 35 år tilbake. Soweto opprøret drepte flere tusen sør-afrikanske ungdommer som danset og demonstrerte i gatene for sine rettigheter. Hvite skulle holde seg separert alle andre og meske seg i sin rikdom og privilegier. Jeg var med i Mellomkirkelig Råds team som møtte noen av disse studentene som kom rett fra gatekampen i Soweto. For dem var det en ny verden at hvite mennesker snakket med dem som alminnelige folk. Disse satt meg på livets skolebenk.

10 år senere var jeg i Durban og kunne se hvordan sikkerhetspolitiet overvåket kirkelige organisasjoner.  Og i 1994 feiret jeg Mandelas innsettelse sammen med ANC der hilsenen var: God kveld, medborger. Biskop Tutu var da 63 år og stemte for første gang.

Dagens rally i Durban viser at det er mulig å forandre verden. I 1976 og 1987 virket det umulig å forandre apartheid. Livskraften og fellesskapet blant sør-afrikanere fra alle deler av samfunnet for en felles sak var helt utenkelig for bare 20 år siden.  Det er mulig å forandre verden!

Det kan virke umulig å få verdens nasjoner til å ta beslutningene som sikrer at verdens befolkning kan erfare klimarettferdighet i vår tid. Sør-Afrika har vist at mirakler skjer - og de lever det hver eneste dag. I dag forkynte religiøse ledere fra hele verden til hele verden at de skal be og arbeide for at verden skal oppleve ett nytt mirakel. Klimarettferdighet. Det budskapet rørte Christina Figueres, lederen av FNs klimaforhandlinger, til tårer. Og hun formante oss til tålmodighet og utholdenhet. Vi så og hørte det alle sammen -  og det forplikter oss alle.