Klimabønn søndag 4.des

Husk klimatoppmøte i forbønn i disse dager!

I Durban, Sør-Afrika, foregår i disse dager internasjonale klimaforhandlinger. Verdens ledere skal forsøke å få på plass en klimaavtale som reduserer klimagassutslipp og gir fattige land mulighet til å tilpasse seg klimaendringene.

Kirker over hele verden mobiliserer sammen med andre trossamfunn under overskriften: We have faith: Act now for climate justice! Budskapet er at verdens ledere har vår støtte til å ta ansvar og få på plass en bindende og rettferdig klimaavtale.

Vær med og be for toppmøtet som avsluttes 9.des.
Last ned forslag til klimaforbønn her.

Be med utgangspunkt i forbønnsemnene, eller bruk forbønnen der menigheten kan synge bønnevers mellom hver bønn.

Forbønnsemner:

• Takk for jorda og alle dens goder
  • Be for dem som allerede rammes av klimaendringer. Be for dem som lider under den ekstreme tørken på Afrikas Horn, og som har mistet sitt livsgrunnlag. Be for dem som bor på Stillehavsøyene som trues av at havnivået stiger.
  • Be om visdom og vilje for våre politiske ledere, og at de må finne en god vei framover under klimaforhandlingene i Durban.
  • Be om visdom og vilje for oss selv til å finne gode måter å leve bærekraftige liv.

og/eller:

Forbønn
(fra We have faith: Act now for climate justice! Tilpasset til konferansen Tro til forandring 6.nov. 2011.)

Livets og lysets Gud.
Vi ser deg i soloppgangen. Vi kjenner deg i vinden som blåser gjennom maisåkrene, og i livgivende regn som strømmer over jorda.

Livets og lysets Gud.
Vi ser også medmennesker som må vandre milevis etter rent vann. Vi ser dem som bare får vann som er så forurenset at det sprer sykdom i stedet for liv.

Barmhjertighetens Gud.
Vi hører om flomkatastrofer i Asia, og om drepende tørke på Afrikas horn. Vi hører om ødelagte økosystemer, og om mennesker som fratas sitt livsgrunnlag.

Barmhjertighetens Gud.
Du er hos alle dem som møter konsekvensene av klimaendringer, som rammes av flom, tørke og sult.

Å, Gud hør vår bønn (eller annet bønnevers)

Sannhets og rettferds Gud.
Vi har fått en utfordring fra våre søsterkirker på det afrikanske kontinent. Hjelp oss til å stå sammen med dem i arbeidet for en rettferdig og bindende klimaavtale.

Sannhets og rettferds Gud, du som hører ropene fra alle dem som kjemper for å bli hørt. Åpne våre ører, og ørene til makthaverne, så vi kan høre ropet fra de fattige.

Å, Gud hør vår bønn (eller annet bønnevers)

DETTE FORSLAGET TIL FORBØNN SENDES FRA GLOBAL INFO I NORGES KRISTNE RÅD TIL ALLE MEDLEMSKIRKER. GLOBAL INFO ARBEIDER FOR AT MENIGHETER OG KIRKER KAN INKLUDERE GLOBALE SPØRSMÅL OG GLOBALE PERSPEKTIVER I SINE GUDSTJENESTER OG I ANDRE AKTIVITETER I MENIGHETEN.