Biskopen møtte klimakaravanen

Biskop i Møre, Ingeborg Midttømme, er i Durban 26.nov – 2.desember i forbindelse med klimatoppmøtet COP17. Etter hennes ønske ble det arrangert et møte med noen av de 160 ungdommene som var med på klimakaravanen som gikk fra Nairobi til Durban.

Av Susanne Lende, Den norske kirke

Biskop Midttømme møtte karavaneungdommene i Durban- Hvordan kom dere på at dere skulle være med på dette? Biskopen ser spørrende rundt seg mens hun slår ut med hendene. De er samlet på Diakonia Senteret i Durban, et tverreligiøst senter. Fem litt slitne ungdommer ler i kor. - Vi har vel alle lyst til å jobbe globalt, men jeg er også interessert i klimaspørsmålet og Afrika, sier Tiril Heireth (19) fra Kongsberg.

Samle underskrifter
Seks busser med 160 ungdommer brukte 18 dager på en klimareise fra Nairobi i Kenya til Durban i Sør-Afrika. Målet med turen var å samle underskrifter til "We have faith Act now"- kampanjen, men kanskje aller mest for å fortelle folk langs veien om klimaendringene og hvordan de kan påvirke landets myndigheter til å jobbe for politikkendring. Underveis holdt de blant annet konserter og jobbet aktivt for å bevisstgjøre menneskene de møtte om de store utfordringene veden står overfor i forhold til klimaspørsmålene.

Mange erfaringer
Ungdommene har reist gjennom Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia og Botswana for å komme fram til klimatoppmøte i Sør-Afrika. Inntrykkene har vært mange, søvnen har det skortet på, men erfaringene kommer til å prege dem lenge, forteller ungdommene.

Biskopen syntes det var imponerende å høre om den ambisiøse turen, og spurte ungdommene om hva som var det beste med karavanen?

- Det beste var å se hva pågangsmot faktisk kan utrette. Hele karavanen er et resultat av ungdomsengasjement, og det å se hvor mye en gjeng med folk under 30 år kan utrette er fantastisk, sa Frøydis Gording (22) fra Sola.

Skape god stemning
- Selv om vi har vært på en veldig spennende tur, har det å bli kjent med så mange interessante mennesker vært det beste, sier Ingeborg Vale Opdal (19), og legger til at hun har lært mye om hvordan man kan samarbeide selv om nødvendigvis ikke er enig om alt.

I hver stor by stoppet karavanen og hadde konserter og samlet underskrifter til We have faith-kampanjen. - Det har vært konserter der det ikke kom publikum, men vi greide å skape god stemning likevel, sier Ingeborg.

Må engasjere oss i klimautfordringene
Ungdommene opplevde ikke klimaendringene direkte da de reiste, men fikk mange sterke møter med mennesker som fortalte at klimaet hadde forandret seg de siste årene. Noe som fører til at avlingene ikke er like gode som før, og det blir stadig vanskeligere å få såkornet til å vare. Feiler en avling, har de ikke mer såkorn igjen til neste.

- Vi har et ansvar til å hjelpe alle til å få et verdig liv. Det er derfor vi som kristne må engasjere oss i klimautfordringene, sier biskop Ingeborg. Hun håper på å treffe ungdommene igjen, og lanserte en idé om å samarbeide for å få til et ungdomsseminar sammen om klima over nyttår.

Mer info om karavanen på KFUK-KFUMs nettsider  og Kirkens Nødhjelps sider.
Mer om We have faith-kampanjen her.