Nytter det?

Biskop Ingeborg Midttømme reflekterer rundt oppholdet i Durban i forbindelse med klimatoppmøtet.

Ofte blir jeg slått av denne tanken. Nytter det egentlig? Jeg synes da det var veldig løfterikt å se at COP17-sjefen, Christiane Figueres, var tilstede på interfaith rally på søndag. Og vi så alle hvor rørt hun var av oppmøtet og det tydelige budskapet: "We have faith. Act now for climate justice."

Under åpningstalen på CPO17 i går ble det vist til denne kampanjen, og Figueres fortalte at hun hadde vært tilstede der.  Var det verdt det? Nytter det? Svaret er så tydelig: JA , det nytter! Fokus er satt. "We have faith!" Kampanjen er sett, av alle deltakerne på Kings Park Stadium. Av Christina Figueres. Av alle deltakerne på klimaforhandlingene. Kampanjen er lagt merke til. Klimaendringene er en etisk utfordring som krever en etisk basert løsning. Det er nå tydelig uttalt i forkant av forhandlingen av trosledere fra hele verden og ikke minst av COP17-presidenten selv. Budskapet er sett og hørt. Dette gir oss også forventninger til det som skal skje framover.

I en internasjonal sammenheng er Norge annerledeslandet når det kommer til religion og tro. Hjemme er det ikke så viktig om man tror på noe. Verden utenfor er annerledes - her har troen en stor betydning, og felles for alle religioner er at de er basert på verdier. We have faith-kampanjen er en suksess fordi den er basert på akkurat det - våre felles verdier. Vi har et ansvar for jorda, vi har bare en av den.  Og dette har nå forhandlingslederne fått høre. Det beste vi alle kan gjøre nå, er å be! Da tenker jeg at det nytter!

"You must treat the earth well. It was not given to you by your parents, it is loaned to you by your children."

- sitat fra Kikuyu