- Det haster, Solheim!

200 000 underskrifter ble overlevert miljø- og utviklingsminister Erik Solheim dagen før han setter kursen for klimatoppmøtet COP17.

Foto og tekst: Ellen Ribeiro, KFUK/M Global

- Norge kan være jokeren i klimaforhandlingene hvis delegasjonen spiller kortene sine riktig, sier Fredrik Glad-Gjernes som er utenlandssjef i KFUK-KFUM.

KFUK-KFUM har sammen med Kirkens Nødhjelp, Changemaker og et stort trosbasert nettverk mobilisert for kampanjen We Have Faith, Act Now for Climate Justice i oppkjøringen til toppmøtet. Resultatet er 200 000 signaturer. Om lag halvparten av disse ble samlet inn under klimakaravanen som gikk fra Nairobi i Kenya til Durban i Sør-Afrika.

Erik Solheim møtte fredag karavanedeltakere og religiøse ledere på plassen utenfor Utenriksdepartementet. - Jeg har lyst til å begynne med å takke dere, det er akkurat denne typen engasjement vi trenger mye, mye mer av, sa ministeren.

Etter å ha fått overlevert underskrifter i form av et spillkort med ham selv som joker fortsatte Solheim - Det eneste virkelig avgjørende kortet i Durban og videre, er at folk begynner å mobilisere, spesielt i de rike landene. Politikere tror nå det er mer å tape på å være klimavennlig enn å ikke være klimavennlig, sa han for å understreke behovet for fortsatt og bredt engasjement.

- Jeg tror han virkelig skjønner alvoret, forteller Marte B. Åsen fra Bergen. Som del av Ten Sing Norway er hun en av de 160 ungdommene som har brukt all tid og krefter den siste tiden for å mobilisere på reisen fra Nairobi til Durban. Hun mener det virker som om Solheim hører på dem og og har tro på at trosbaserte organisasjoner har en viktig rolle i dette arbeidet. - Han har jo rett i at det er folket som majoritet som avgjør og at vi må fortsette å spre engasjement. Denne saken får altfor liten oppmerksomhet i norsk media, sier hun.

Ten Sing Norway fortsetter sitt arbeid med å engasjere utover våren. De som vil møte dem før det har også mulighet søndag 4. desember i Skøyen kirke og onsdag 7. desember på Klubbscenen på Chataeu Neuf.

Her kan du lese mer om klimakaravanen

Her finner du de politiske kravene