It seems impossible until it`s done!

Vi er midtveis i klimatoppmøtet i Durban. I flere leire melder utålmodigheten seg.

Av: Einar Tjelle, Mellomkirkelig Råd for Den norske kirke

I forhandlingslokalene begynner stemningen å bli hektisk. Flere og flere møter lukkes for observatører som meg.  Med 194 land med til dels store delegasjoner,  en mengde møter og vanskelige forhandlinger som foregår samtidig, er veien fram ikke enkel.  De  første tekstforslagene presenteres i dag. Så er det nye diskusjonsrunder. Og over helgen kommer de politiske lederne. Det blir en avgjørende uke. Av de aller viktigste tingene som må avklares, er:

--> At Kyotoprotokollen forelenges og forbedres. En rekke rike land har forpliktet seg til utslippsreduksjoner og bidrag i fattige land til tilpasning til klimaendringer. Men avtalen går ut i 2012, og viktige land som Japan og Canada gir signaler om at de vil trekke seg ut. Det jobbes iherdig for at denne viktige avtalen forlenges med en ny periode.

--> På forrige klimatoppmøte i Cancun i Mexico for ett år siden, ble det vedtatt et ”Grønt klimafond” som skal fylles med 100 milliarder dollar innen 2020 og brukes til tilpasning i de fattigste landene. Summen høres stor ut, men er bare en brøkdel av hva verden for eksempel bruker på våpen. Diskusjonene handler om hvordan man skal fylle fondet (i en tid med økonomisk nedgang i mange land), og hvordan det kan sikres at pengene går til det det skal.

--> En mer omfattende og ambisiøs klimaavtale kommer ikke på plass Durban. Men det jobbes iherdig med et ”mandat” og en tidsplan for en avtale som skal regulere utslipp og tilpasning for alle land. Noen vil ha på plass denne allerede neste år. USA snakker om 2020…

Den afrikanske gruppen er utålmodig. Kirkelige, religiøse og humanitære organisasjoner er utålmodige og presser på. Denne uka døde åtte mennesker etter en meget kraftig regnskyll her i Durban. Vi som bor på hotell merket det vel knapt. Slik er det store bilde også. Mange er hardt rammet, andre klarer seg godt. Og Norge er om vi liker det eller ikke, i verdenstoppen blant de som slipper ut mest klimagasser per hode. Det er klimaurettferdighet. Det er dette vi må gjøre noe med. Vi kan ikke ha det sånn!

Sør-Afrikas første demokratisk valgte president sa engang ” It seems impossible until its done!” . Og aphartheid ble avviklet. Her på COP 17 gå mange med røde bånd med dette sitatet på. Til og med COP-presidenten sjøl.