Interreligiøs delegasjon utfordret forhandlingsleder

- Vi ber om at Kyoto-avtalen videreføres, og håper Norge kan gå i front for at målene skjerpes, sier biskop Ingeborg Midttømme.

Av: Susanne Lende, Den norske kirke / KUI

1.desember møtte den tverreligiøse delegasjonen fra Norges Kristne Råd, som er i Durban i forbindelse med COP17, forhandlingsleder Henrik Harboe. Han fikk en klar oppfordring om å huske Norges moralske ansvar i klimaforhandlingene.

Modige avgjørelser

- Det er mange tekniske ting som vi ikke kan og som vi heller ikke skal kunne som religiøse ledere, men dette handler om fattigdomsbekjempelse og om å ta langsiktige, modige avgjørelser, sier Midttømme. Hun ønsket samtidig å minne Harboe om at store deler av Norges befolkning støtter opp om en rettferdig klimaavtale gjennom å være medlem av et trossamfunn. - Dere må altså ikke være redd for at dere ikke har befolkningen med dere, sa Midttømme.

Tverreligiøst samarbeid

Svein Arne Lindø, leder for Kirkerådet fulgte opp med å understreke det tverreligiøse engasjementet. - Mobiliseringen i forkant av dette toppmøtet viser tydelig hvor viktig klimaspørsmålet er for alle mennesker uavhengig av religiøs bakgrunn.

- Når menneskelivet er truet må vi stå opp og si i fra. Det er derfor vi religiøse ledere er samlet her, sier imam Ebrahim Kebba Saidy fra Islamsk Råd Norge og oppfordrer de rike landene til å ta ansvar. - Det er den delen av verden som er mest ansvarlig for klimaendringene som må ta ansvar og handle. Vi må begynne å tenke annerledes for å redde menneskeheten, sier han.

Det moralske aspektet glemmes

Forhandlingslederen, som hadde tatt seg tid til et møte i en hektisk møteplan, synes det var nyttig å bli minnet på hvor fokuset bør ligge. - Jeg er veldig glad for at vi fikk til dette møtet. Det etiske engasjementet dere viser synes jeg er kjempebra. Dypest sett er det nettopp det dette handler om, sier Henrik Harboe.

- Klimaforhandlingene og hele prosessen er fryktelig komplisert på grunn av ulike interesser og politikk, og da er det lett at det moralske og etiske blir borte fordi vi bare snakker om kvotesystemer. I det daglige blir det moralske aspektet glemt, så for meg er det veldig bra å få denne påminnelsen i dag om at vi må ha med den dimensjonen, sier Harboe og legger til at forhandlerne ofte sitter helt fast i rasjonelle argumentasjonsrekker.

Oppfordrer til bønn for klimatoppmøtet

- Som religiøse ledere tror vi på bønn. I dag blir det bedt for klimaforhandlingene i moskeene, på lørdag i synagogene og i kristne kirker på søndag, sier biskop Midttømme. Selv har biskopen ringt hjem fra Durban for å oppfordre alle menigheter i sitt bispedømme om å be spesielt for klimatoppmøtet.