Folkemarsj med krav om handling

I dag, lørdag 3. des. gikk noe som minnet om en blanding av 17. mai tog og karneval gjennom Durbans gater. Dette var dagen for den brede folkelige mobilisering under COP17.

Av: Berit Hagen Agøy, Mellomkirkelig Råd - Den norske kirke

Tusenvis gikk i tog i timevis, på afrikansk vis tok den 15 min. lange ruta over 3 timer fram til sentret hvor forhandlingene finner sted. Sør-Afrika er et land som kan dette med protestmarsjer. Det var et yrende folkeliv, ungdom som danset, sang og ropte, drevne aktivister md proffe bannere og gamle koner med hjemmelagde plakater. Internasjonale NGOs og lokale grupper om hverandre, fagforeninger, politiske parter og miljøorganisasjoner.  T-skjorter i alle farger med klare budskap, store ballonger som folk dytter til slik at de svevde over toget, bannere og fargerike plakater.  Alt fra toppløse - dog med grønn maling - jenter til verdige lilla biskoper stimlet sammen for å formidle samme budskap: vi bryr oss - og nå krever vi at politikere tar ansvar!

Et tog som roper 'vi har tro'
Et stykke ut i marsjen fikk toget et stort tilsig av 'We have faith'- folka, religiøse ledere og troende fra ulike religioner som hadde startet marsjen fra Diakonia-senteret. Flott å oppleve hundrevis av mennesker som taktfast ropte 'We have faith - Act Now for Climate Justice'. Tror aldri jeg har opplevd før et tog som roper at vi har tro. Det var flest kristne, så det ut som, en god del utlendinger, men jeg savnet flere fra lokale menigheter og fra andre religioner.

Hovedbudskapet i marsjen var tydelig; COP17 - forhandlerne må se menneskene som lider på grunn av klimaendringene. Helt vanlige folks stemmer må høres. Politikerne må ikke fortape seg i endeløse teoretiske og prinsipielle debatter om teknologi, politikk og økonomi, slik at dette skygger for naturen og mennesker som faktiske lider utenfor konferanse­rommene.  Den folkelige røsten var en tydelig påminning om at klimaspørsmålet handler om rent vann, nok mat og andre grunnleggende livsvilkår. 'Klimaendringen dreper' var et av mange sterke plakatbudskap.

Gir håp
Marsjen viser også at det finnes mye styrke når folk marsjerer for en god sak. Dansende ungdom som roper at de har tro på at klimarettferdigheten vil komme en dag, gir håp. De krevet å bli hørt - og de krever handling NÅ. De kommer ikke til å slutte å rope om rettferdighet. Klimaendringen angår i dag så mange mennesker verden over at politikerne ikke kan overse det massive folkelige kravet om politisk mot og handling.

Marsjen endre med å overlevere folkets krav til COPs president Maite Nkoana-Mashabane og UNFCCC eksekutiv sekretær  Christiana Figueres.  De takket for det store folkelige engasjementet, som de påstod er veldig viktig for COP, og de lovet å ta budskapet med seg inn i forhandlingene.

God opplevelse
Myndigheten hadde ikke tatt noen sjanser, det var stort oppbud av politi og vakter og et helikopter sirklet over toget hele tiden. Jeg leser i sørafrikanske nettaviser nå i kveld at det var tilløp til opptøyer i toget mellom ulike politiske grupper og ANC-folk.  Men dette merket jeg ikke noe til, så langt jeg kunne se gikk alt fredelig for seg  - men så var jo toget heldigvis så langt at jeg ikke så ytterkantene.

En god opplevelse å være en blant tusener som brukte 3 timer en lørdag formiddag til å demonstrere for klimarettferdighet, en ny og fin erfaring å gå i demonstrasjonstog i steikende sol under juledekorasjoner.