Stavangerbiskop ut mot olje

Biskop Erling Pettersen i Stavanger valgte å ha klimarettferdighet som et av sine fokusområder i årets nyttårstale.

"Vi har alle medansvar. Vi har kunnskapen og ressursene. Det kreves mot til å handle for å investere i vår felles framtid. Vi kan gjøre denne setningen til vår: Troens svar er å mobilisere til vern om skaperverket og bærekraftig forvaltning," sier han i sin nyttårstale.

Stavanger Aftenblad fulgte opp talen med en artikkel om Biskopens engasjement og biskopen hadde 9.januar kronikken "Radikale grep - også her hjemme." på trykk, der han hevder regionen er for lite kritiske til oljeutvinningen. Dette skaper debatt, og oljenæringen vil ta biskopen i lære - se Vårt Land 10.januar eller nettsak her.