The Green Bible - omtale

«Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt!» - 1 Mos 1,31

THE GREEN BIBLE: Understanding the Bible’s powerful message for the Earth.
“Den grønne Bibel” er en utgave av Bibelen, utgitt i USA, med mer enn 1000 grønne bibelvers, tematiske artikler og konkrete, praktiske ideer til å leve i pakt med Skaperverket på en bærekraftig måte.

Er Gud grønn? Har Jesus noe å si om miljøspørsmål? Med mer enn 1000 henvisninger til skaperverket i Bibelen, skulle svaret være nok så klart. Hele Guds skaperverk, - natur, mennesker, andre levende vesener, - er forbundet med hverandre. Liksom naturen tar vare på oss, er også vi kallet til å ta vare på skaperverket – sier utgiverne av The Green Bible.

Boken ble utgitt i 2008 på forlaget HarperCollins Publishers (www.greenletterbible.com), basert på New Revised Standard Version Bible, og tilrettelagt av en økumenisk forfatter-gruppe med både katolske, anglikanske og protestantiske deltakere. Flere har bidratt med temaartikler, også en med jødisk bakgrunn. Forordet er skrevet av erkebiskop Desmond Tutu.

Utgivernes visjon er at Den grønne Bibelen skal få lesernes øyne opp for Guds drøm for skaperverket, og hjelpe oss til å verne og ta vare på det.

Boken inneholder:

a) «Green –Letter Edition»: Det gamle og Det nye Testamentet med grønne bibelvers, som understreker
* hvordan Gud og Jesus samhandler med, tar vare på og er inderlig forbundet med hele skaperverket
* hvordan alle skaperverkets elementer – jord, vann, luft, planter, dyr, mennesker – er gjensidig avhengige av hverandre
* hvordan naturen lovpriser og samhandler med Gud
* hvordan vi alle er kallet til å ta vare på skaperverket

b) «The Green Subject Index»: Bak i boken finnes et tema-register fra A til Å med henvisning til aktuelle grønne bibelsteder (f.eks. Food, Harvest, Justice, etc).

c)» Essays»: En rekke tema-artikler til bruk individuelt eller i grupper (f.eks.  Pave Johannes Paul II: “Peace with God the Creator, Peace with All of Creation”; Calvin B. DeWitt: “Reading the Bible through a Green Lens”; James Jones: “Jesus, Savior of the Earth”; Gordon Aeschliman: “Loving the Earth Is Loving the Poor”).

d) “The Green Bible Trail Guide»: Seks temaer til bruk for bibelstudiegrupper eller til personlig studie – med bibelhenvisninger, refleksjonsspørsmål og handlingsforslag (f.eks. «And It Was Good»; «Creation Care as Justice»; «The New Earth»).

e) “Where Do You Go from Here?»: En ressurs-guide med handlingsalternativer for enkeltpersoner, familier, menigheter og lokalsamfunn.

Vurdering
Noen bibler er trykket med alle Jesus-sitater i rødt («rød bokstav»-utgaver). Denne bibelutgaven er en «grønn bokstav»-versjon.  Leser man Bibelen med disse grønne brillene, kan det bli en ny opplevelse og en øyenåpner for den mangfoldighet av fortellinger og direkte tale om skaperverket og vårt ansvar som skriften inneholder. For min del er det ganske besnærende å lese Bibelen som en temabok for «fred, rettferdighet og vern om skaperverket», og jeg kan bare anbefale andre å gjøre samme forsøk.

I og med at boken også er forsynt med temaartikler, pedagogiske studieveiledninger og forslag til praktiske handlingsalternativer, er den anvendelig i flere sammenhenger som legger opp til fellesskap mellom mennesker – samtaler rundt middagsbordet, i studiegrupper, i klasserom o.a.

Hva så hvis man ikke synes engelsk er det beste språk å lese Bibelen på? Kanskje er det en mulighet å utfordre Det norske Bibelselskap til å utgi den på norsk – som en utgave av den nye bibeloversettelsen?

Kanskje kunne Kristelig studieforbund oversette studieavsnittene og lansere et studieopplegg på norsk? Kanskje kunne det økumeniske prosjektet «Skaperverk og bærekraft» ta tak i noen av utfordringene?

I første runde lar jeg stafetten gå videre til ressursgruppene for «Miljø, forbruk og rettferd» /«Skaperverk og bærekraft» rundt i bispedømmene. Få tak i et eksemplar av «The Green Bible»  (www.amazon.co.uk), og la oss få høre deres reaksjoner!

Oslo, 9. januar 2012

Estrid Hessellund