Sammen for klimakutt

Sammen med 25 andre norske organisasjoner har KFUK-KFUM i Norge sendt brev til statsminister Jens Stoltenberg. Organisasjonene uttrykker at det er sterkt beklagelig at klimameldingen er forsinket og ber om at det handles nå.

Tekst fra kfuk-kfum-global.no

Angela Bakke i Norges KFUK-KFUM og Anne-Line Evenstad Dahlen i KFUK-KFUM-speiderne representerer to av organisasjonene som har signert brevet til Stoltenberg. Fotograf: Svein Olav Ekvik, KFUK-KFUM-speiderne.

Det er Besteforeldrenes klimaaksjon som har tatt initiativ til brevet som er undertegnet en bred gruppe organisasjoner. Changemaker, Mellomkirkelig Råd for Den Norske Kirke, og Kirkens Nødhjelp er blant organisasjonene som har signert brevet til statsministeren. Brevet varsler også at organisasjonene vil arbeide for å gjøre  valget i 2013 til et klimavalg.

Klimarettferdighet
Brevet vektlegger at rike land, inkludert Norge må gå foran i å kutte utslipp. Det sies i brevet at "Rike land har bidratt med over 80 % av de akkumulerte klimagassutslippene i atmosfæren og slipper fortsatt ut mer enn tre ganger så mye i gjennomsnitt per hode enn fattige. For å få til en nødvendig global klimaavtale må rike land gå foran med utslippskutt hjemme og bidra finansielt til klimatilpasninger og utbygging av fornybar energi for fattigdomsbekjempelse som ikke øker de globale klimagassutslippene. Dette gjelder også for oljenasjonen Norge."

Norges KFUK-KFUM, Norges KFUK-KFUM-speidere og KFUK-KFUM Global har alle signert brevet som en del av alliansen.
- Vi håper Jens Stoltenberg merker seg den brede gruppen organisasjoner som støtter dette initiativet, sier utenlandssjef Fredrik Glad-Gjernes.

- For KFUK-KFUM Global er det sentralt at Norge kommer igang med å kutte klimautslipp nå og minst 2/3 av kuttene må tas i Norge, påpeker han. - Vi kan ikke kjøpe oss ut av klimakrisa ved å få andre land til å ta utslippene for oss.

Her finner du brevet.

Her finner du klimakravene i KFUK-KFUM sin kampanje Stop Poverty