Biskopen møter oljeindustrien til debatt

Kirkens Nødhjelp inviterer til klimaseminar i Stavanger 20.mars. Der møtes blant annet Biskop Erling Pettersen og Oljeindustriens Landsforening i en panelsamtale.

Tid: Tirsdag 20. mars 2012 kl 1700-2100.
Sted: Vitengarden på Nærbø

På seminaret blir det blant annet innledninger av biskop Erling Pettersen, Alphaxard Gitau fra Kenya og Ida Thomassen fra Kirkens Nødhjelp. I tillegg blir det panelsamtale hvor Bjørn Vidar Lerøen fra Oljeindustriens Landsforening og flere stortingspolitikere deltar.

Meld deg på her.

Les om debatten Biskopen startet her.

Klimaendringer rammer verdens fattigste hardest, mens det er de rike landene som har forårsaket dem. I juni kommer regjeringen med en klimamelding til Stortinget, hvor det slås fast hvordan Norge har tenkt til å nå sine klimamål.

De største utslippene i Norge i dag kommer fra petroleumsindustrien, øvrig industri og transport . Skal vi nå Norges klimamål, er vi nødt til å gjøre noe med utslippene fra disse sektorene. I tillegg vet vi at vi må la så mye som tre firedeler av verdens kjente oljereserver ligge i bakken dersom vi vil unngå farlige klimaendringer.

Hva får dette å si for norsk oljeproduksjon? Hvordan skal Norge nå sine klimamål, og være seg sitt historiske og økonomiske ansvar for klimaendringene bevisst?