Den norske kirke kritisk til Statoils tjæresandprosjekt

– Hvis ikke Statoil endrer sin politikk, kommer vi til å oppfordre Opplysningsvesenets Fond til å selge seg ut av Statoil etter generalforsamlingen, sier Berit Hagen Agøy, generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Oppdatering 16.mai 2012:
Kirkerådsleder Svein Arne Lindø svarer på kritikken fra olje- og energiministeren: Borten Moe bommer med kirkekritikk

Oppdatering 16.mai 2012
Ola Borten Moe refser kirka: Børs og katedral ikke så enkelt

Oppdatering 15.mai 2012:
Kirkefond selger Statoil-aksjer for 15 millioner etter oljesand-ja

Oppdatering 14.mai 2012:
Biskop Erling Pettersen i Stavanger Aftenblad: Vi må ut av tjæresanden

Oppdatering 25.april 2012:
Opplysningsvesenets fond vil selge Statoil-aksjene

Oppdatering 24.april 2012:
Turné: Statoil ut av oljesanden!

Oppdatering 16.april 2012:
Kirkemøtet for Den norske kirke vil ha Statoil ut av oljesanden

Berit Hagen Agøy mener at tjæresandprosjektet er uetisk av to grunner.

– Det ene er at det er alvorlige miljøkonsekvenser, og det andre er at det ødelegger for urfolkenes næringsgrunnlag, sier Hagen Agøy til NRK.

Les saken fra NRK:
Kirken vil selge seg ut av Statoil

Uttalelsen fra Hagen Agøy kommer i etterkant av en oppfordring fra Samisk Kirkeråd til solidaritet med kanadiske urfolk som rammes av tjæresandprosjektet.

Opplysningsvesenets fonds aksjer
Opplysningsvesenets fond (OVF) skal gjennom profesjonell finans- og eiendomsforvaltning skape verdier til fordel for Den norske kirke. OVF eier Statoil-aksjer for rundt 14 millioner kroner.

På Statoils generalforsamlinger i 2010 og 2011 stemte OVF for å stanse Statoils tjæresandsatsning.

Les mer her: Nei til Statoils oljesand.

Les her om fondets etiske retningslinjer.

Direktør Egil Sundbye i Opplysningsvesenets fond sa i 2011 i et intervju med NRK at fondet ikke så noe etisk dilemma ved å fortsette å være aksjonær i Statoil.

- Vi mener at vi oppnår mer ved å tilkjennegi våre standpunkter som aksjonær på generalforsamlingen enn ved å trekke oss ut, sa Sundbye.

- Vi eier Statoil
Samisk Kirkeråd og Mellomkirkelig Råd for Den norske kirke skrev i 2011 under på oppropet "Vi eier Statoil - og vil ha Norge ut av tjæresanden".

Oppropet gikk ut til alle aksjeeiere i Statoil i forkant av fjorårets generalforsamling.

Årets generalforsamling i Statoil avholdes 15.mai i Stavanger.