Turné: Hva skjer med Statoil og tjæresand i Canada?

Samisk kirkeråd, WWF-Norge, Greenpeace og Concerned Scietists Norway samarbeider om en filmturne i mai i forbindelse med kampanjen Vi eier Statoil! - en kampanje rettet mot Statoils investeringer i tjæresand.

Målet er å spre informasjon om tjæresandutvinningens mange uheldige sider, skape lokal debatt, og legge press på Statoils generalforsamling 15.mai.

Last ned plakat her.

Indianerhøvdingen Francois Paulette blir med på turneen. Han er hovedpersonen i dokumentaren Tipping Point – the end of oil, som tar for seg de negative konsekvensene tilknyttet tjæresandutvinningen. På norsk kalles filmen En skitten historie om oljesand, og den kan nå ses på NRK sine nettsider.

Vi eier Statoil! -turneen vil komme til følgende byer:

• Oslo: onsdag 2.mai kl.18:00, Cinemateket
  • Bergen: fredag 4.mai kl.18:00, USF Verftet
  • Trondheim: lørdag 5.mai kl.15:00, Erkebispegården
  • Tromsø: tirsdag 8.mai kl.18:00, Verdensteateret
  • Tromsø: onsdag 9.mai kl.09:15, Universitetet i Tromsø (UB-aud)
  • Guovdageaidnu /Kautokeino: torsdag 10.mai kl.12:00, Diehtosiida
  • Kárásjohka /Karasjok: torsdag 10.mai kl.19:00, Samfunnshuset
  • Stavanger: mandag 14.mai kl.18:00, Banken kl 18
  • Stavanger: mandag 14.mai kl.20:00, Solidaritetskonsert i Domkirken
  • Stavanger: tirsdag 15.mai, Statoils generalforsamling

Paulette vil innlede til debatt med lokale representanter og filmvisning. I tillegg vil det være en fotomontasje med bilder av berørte representanter fra urbefolkningen i Canada.

I debattene i de ulike byene vil det være med en kirkeleder som trekker opp den etiske og moralske dimensjonen, Francois Paulette som gir et innblikk i hvordan hverdagen til urbefolkningens påvirkes, representanter fra CSN kan ta opp det akademiske bidraget, og trekke opp noen linjer om hvorfor tjæresand ikke er bra.

WWF/Greenpeace vil sørge for å trekke saken inn i en norsk kontekst. Representanter fra Arbeiderpartiet, Olje- og energidepartementet og Statoil er også invitert til å delta i debattene.

Følg kampanjen Vi eier Statoil! på facebook!