Kjærlighet i klimakrisens tid

Hvis vårt dypeste kall er å elske Gud, Skaperen av himmel og jord – hva da med skaperverket hans? Og hvem er egentlig min neste i globaliseringens tid?

Refleksjon til Skaperverkets dag 2012

Av Hildegunn Marie T. Schuff

Det doble kjærlighetsbudet er et kjernepunkt i vår kristne tro. Fordi Gud har elsket oss først, inviteres vi til å elske Gud av hele vårt hjerte og av hele vår sjel og av all vår forstand – og vår neste som oss selv. Det oppsummerer vårt gjensvar til Guds nåde og kjærlighet – på dette hviler hele loven og profetene.

Og kjærligheten til Gud og nesten har fått mange vakre og sterke uttrykk gjennom historien: Mennesker som har ofret tid, krefter, muligheter, makt og penger, til og med livet, for å leve udelt for sin Gud. Som har skapt den mest sublime kunst for å bringe det himmelske til jorden. Som har brukt sitt sylskarpe intellekt til å forstå og formidle Guds anliggender. Og mennesker som tålmodig har holdt døende i hånden, som har gitt alt for å hjelpe andre ut av fattigdom, som med fare for eget liv har stilt seg i veien for krig og ødeleggelse. Alt dette vitner om hvilke livskrefter Guds kjærlighet kan vekke i oss.

Gir vi også plass til resten av skaperverket i kjærlighetsbudet? Når nå klimakrisen truer med å undergrave store deler av Guds skaperverk, kan man spørre seg om ikke kjærligheten til Skaperen også må bety noe for vårt forhold til det han har skapt.

Hva om å elske Gud av hele sitt hjerte også betyr å åpne sitt hjerte for hans skaperverk, la oss bevege av det og leve med omsorg og respekt for hver blomst, hver fisk, hvert økosystem?

Hva om å elske Gud av hele sin sjel også kan handle om å bruke kreativitet og skaperevner til å formidle vårt ansvar for naturen, til å synliggjøre det livsviktige og skjøre samspillet med alt levende?

Hva om å elske Gud av all sin forstand også kan handle om å gjøre en innsats for å sette seg inn i hvordan vårt overforbruk påvirker naturen, og å prøve å forstå klimaendringene for å kunne gjøre noe med dem?

Hva om å elske sin neste som seg selv i lys av klimautfordringene betyr å legge om livsstilen for at havstigning, ekstremvær og ødeleggelse av økosystemer ikke skal ramme mennesker i fattige land og kommende generasjoner? I dag er vår neste – menneskene vi ser lide, og har en mulighet til å gjøre en forskjell for – også mennesker på den andre siden av jordkloden.

Da får søppelsortering og kollektivtransport en helt ny dimensjon. Da handler det ikke om plikt, men om å være med i Guds kjærlighetsbevegelse, med hele skaperverket som retning.

Vi er skapt til å leve i en kjærlighetsrelasjon til alt levende. Vi merker det i følelsen av vårvind mot vinterblek hud, i duften av en blomstereng rett før sankthans, i smaken av eple rett fra treet, i lyden av fottrinn i nysnø. Vi får danse med i en fantastisk helhet, i Guds store kjærlighetsrom – i det livgivende samspillet med naturen, andre mennesker, oss selv og Gud der vi hører hjemme.

Hildegunn Marie T. Schuff er høyskolelektor på Ansgar Teologiske Høgskole og sitter blant annet i styret for Korsvei.