Ny verdensrekord på Bislett stadion 12.mai

Bærekraftig bomullsproduksjon ble satt i søkelyset under Holmenkollstafetten i Oslo.

Pressemelding fra Friends Fair Trade:

Verdensrekorden
Lørdag 12/5 2012, under oppvarmingen til Holmenkollstafetten. ble en uvanlig verdensrekord slått på Bislett Stadion: flest antall personer i et par underbukser. I samarbeid med Pants to Poverty, Holmenkollstafetten og Guinness rekordbok, klarte Friends Fair Trade å slå den tidligere rekorden på 169 personer med tre personer, noe som betyr at den nye verdensrekorden er 172 personer i et par gigantiske underbukser.

Verdensrekorden var en del av Verdens Fair Trade Dag som ble feiret i Oslo for femte året på rad av Friends Fair Trade for å fremme rettferdighet for miljø og mennesker.

Økologisk, fairtrade bomull
Rekorden er med på å rette fokus mot økologisk Fairtrade bomullsproduksjon, som viser at en bærekraftig bomullsindustri, for så vel mennesker som miljø, er mulig. Det var i år deltakerrekord på Holmenkollstafetten, og det passer derfor ekstra godt med en verdensrekord for å rette søkelys mot og gi oppmerksomhet til rettferdig og ren bomullshandel.
Se vedlagt bilde.

Per Persson, daglig leder for Friends Fair Trade, sier: «Vi er stolte av å ha slått verdensrekord på Bislett Stadion. Verdensrekorden er en protest mot en av vår tids store onder. Dagens bomullsindustri er basert på bruk av meget giftige sprøytemidler som dreper så vel mennesker som miljø. Videre er lønningene i tekstilindustrien på et ekstremt lavt nivå, et nivå som illustreres godt av at klær i Norge i dag koster det samme som de gjorde i 1982.»

Les mer om bomullsindustrien her.

Fair Trade
Fair Trade er en viktig og effektiv medisin i bekjempelsen av vår tids to store globale onder: fattigdom og klimakrisen.

Undertøymerket Pants to Poverty lager økologiske og Fairtrade-sertifiserte underbukser og jobber samtidig på flere plan for en renere og mer rettferdig bomullsindustri i India, se www.pantstopoverty.com

Friends Fair Trade er en miljøvennlig og rettferdig butikk, nettbutikk og distributør som trolig har Nordens største utvalg av Fair Trade produkter. Butikken i Storgata 36B, Oslo, vil bli utvidet etter sommeren med en butikk i den nye Mathallen på Grünerløkka. Se også: www.friendsfairtrade.no