Klima og kroner

Besteforeldreaksjonen har satt i gang kronerulling for arbeid med Klimavalg 2013.

FNs klimapanel gir beskjed om at utslippene må reduseres raskt og omfattende. Hvis ikke kan verden være på vei mot en oppvarming på seks grader i dette århundre. I denne situasjonen skulle man vente at Norge ville følge FNs anbefaling om at rike land må redusere sine utslipp med mellom 25 og 40 % innen 2020 i forhold til 1990. Slik er det ikke, og dette får for liten oppmerksomhet. Klimameldingen og klimaforliket gir i beste fall en reduksjon i Norge på 10 %. Trolig mindre.

Bred tilslutning
Bare et tydelig og vedvarende folkelig press kan sørge for at klima blir et tema som betyr noe ved stortingsvalget 2013. Derfor valgte Besteforeldreaksjonen å ta initiativ til denne kampanjen. Det har møtt positiv respons og har nå tilslutning fra 34 organisasjoner med stor bredde

Klimavalg 2013 ledes av et arbeidsutvalg med repr. fra 8 organisasjoner (i tillegg til Besteforeldreaksjonen: KFUK-KFUM, NU, YS, LO Oslo, Norsk Fjernvarme, Kirkerådet og Concerned Scientists). Alliansen består av fagorganisasjoner, Den norske kirke og kirkelige organisasjoner, barne - og ungdomsorganisasjoner og interesseorganisasjoner, i tillegg til de fleste miljøorganisasjoner.

Bidra økonomisk
Organisasjonene er oppfordret til å bidra også økonomisk, men for å sikre en rask oppstart har Besteforeldreaksjonen tatt initiativ til en kronerulling. De oppfordrer sine samarbeidspartnere om å gjøre det samme. Pengene kan settes inn på kontonr: 1503.28.45670. Kampanjen holder hus hos Forum for Utvikling og Miljø, som også tar seg av regnskap o.l.

Her er mer informasjon fra Besteforeldreaksjonen.