Nettverksmøte 20.september

Norges Kristne Råd, Den norske kirke og Kirkens Nødhjelp inviterer til nettverksmøte om kirkelig miljø- og klimaarbeid.

Alle kirkesamfunn og kirkelige organisasjoner som er engasjerte, involverte eller nysgjerrige på disse temaene er velkomne til en samling med faglig påfyll, strategiske diskusjoner og erfaringsdeling.

Nettverksmøte holdes i rammen av Skaperverk og bærekraft: Et felles kirkelig tiår for endring i kirke og samfunn

Tidspunkt: torsdag 20.september, kl.12.00-15.00
Sted: Templet, Frelsesarmeen. Kom TI Øgrims plass 4

Hovedfokus for samlingen blir Klimavalg 2013. Sett av datoen! Mer informasjon kommer i slutten av august.

Om Klimavalg 2013:
Etter initiativ fra «Besteforeldrenes klimaaksjon har hittil 34 ulike organisasjoner samlet seg i en kampanje for å få klimasaken høyt opp på dagsorden ved stortingsvalget 2013.

Kampanjen vil rette seg mot velgere, politikere og politiske partier, og utfordre til handling for å lukke det veldige gapet mellom de klimatiltakene som er nødvendige og de som faktisk blir iverksatt. Utfordringene er ikke bare av økonomisk og teknologisk karakter. De handler om verdier som respekt for menneskeverdet og den grunnleggende forståelsen av mennesker og skaperverk.

Tros- og livssynssamfunn og organisasjoner er invitert til å slutte seg til Klimavalg 2013.

Om Skaperverk og bærekraft:
Den norske kirke, Kirkens Nødhjelp og Norges Kristne Råd samarbeider om prosjektet Skaperverk og bærekraft: et felles kirkelig tiår for endring i kirke og samfunn.

I dette samarbeidet vil vi:
--     være sentrale pådrivere for og bidragsytere til bærekraftige samfunn lokalt, nasjonalt og globalt
--     bidra til å sikre en forpliktende, rettferdig og ambisiøs internasjonal klimaavtale, og en bred kirkelig og folkelig oppslutning om dette
--     demonstrere et bevisst forhold til miljø, forbruk og rettferd
--     skape håp og fremtidstro med ord og handling

Målet er at prosjektet skal prege det kirkelige livet både i konkret arbeid og i plan- og strategiarbeid.