Templet korps første grønne menighet i Frelsesarmeen

Søndag 30. september hadde Templet en offisiell markering av at de nå ønsker å satse mer på miljøet.

Tekst: frelsesarmeen.no  Foto: Elisabeth Lea Vikse

Templet blir grønn menighet
Eline Vaage åpnet gudstjenesten. På piano: Kristian Ofte Arntsen.

Etter å ha jobbet med forberedelser en stund, var Templet endelig klare for å kunne sette miljøvern på dagsorden, også i sitt daglige virke. For å bli klassifisert som grønn menighet må man ha minst 25 tiltak for en mer miljøvennlig drift og man må vedta en konkret handlingsplan for hvordan man skal nå disse. I tillegg må man registrere seg hos www.gronnkirke.no.

Markeringen ble gjort under søndagens kafégudstjeneste og det var en fullsatt sal med både barn og voksne som ønsket å få vite mer om dette prosjektet. Eline Vaage åpnet gudstjenesten med sin vakre stemme ved å synge Louis Armstrongs “What a wonderful world”, og dermed var både stemningen og temaet i gudstjenesten etablert.

Respekt for skaperverket

Sunniva Gylver i samtale med Silje Gjeruldsen

Sunniva Gylver,sokneprest i Kampen kirke, var invitert denne ettermiddagen, for å snakke om miljøsaken. Gylver, som har barn som spiller fotball i Frelsesarmeens idrettslag, satte pris på at Templet har gjort dette viktige valget. Hun ble intervjuet om hvordan miljøvern og menighetsarbeid henger sammen. Gylver er sterkt engasjert i miljøsaken og har tidligere tilbragt et år på Madagaskar. Under dette oppholdet fikk hun virkelig se hvor nøye klimaproblemer henger sammen med fattigdom. “Gud elsker alt som lever, og det må vi som kristne også gjøre. I Bibelen oppfordrer Jesus oss til å elske vår neste. Da kan vi ikke være med å ødelegge livsgrunnlaget for ham”, fortalte hun.

Informasjonsrådgiver i Frelsesarmeen, Silje Gjeruldsen, ledet intervjuet på en solid måte og spurte Gylver om hva vi som enkeltmennesker kan gjøre for miljøet. På dette spørsmålet ble soknepresten så engasjert at hun måtte reise seg. Hun understreket at det ikke finnes noen klar fasit, og at enkeltmennesker ikke kan gjøre alt, men hun oppfordret Templet til å forsøke å skape en samtalekultur om miljøvernarbeidet. På denne måten kan vi bli mer miljøbevisste og vi kan lære av hverandre.

“Det er viktig at vi ikke bare jatter med, men at vi utfordrer oss selv og hverandre, ellers har vi snart ingen jord å dyrke Jesus på!”. Hun trakk også fram konkrete forslag til hvordan vi som enkeltmennesker kan bli mer mijøbevisste: Unngå de mest miljøuvennlige måtene å reise på, bli flinkere til å resirkulere, hvordan vi stemmer politisk og hvordan vi gir tienden vår. I menigheten kan man for eksempel være mer bevisst på papirbruken: “Må vi trykke opp 250 programmer til hver gudstjeneste?”. Hun la også vekt på at man overfor barn må være konkrete: Da må miljøtiltakene være noe som er synlig og da er resirkulering et godt alternativ.

Ved å snakke jevnlig om miljøsaken, ta det med i gudstjenestene og be over den, vil menigheten også få et sterkere forhold til den. Gylver la også vekt på at Frelsesarmeen er en menighet som har lang erfaring med å si nei til enkelte ting. Denne erfaringen kan være en ressurs i miljøarbeidet, hevdet hun.

MIljø er politikk

Templet blir grønn menighet
Julia Dahr fortalte engasjert om miljøvern.

Etter en liten pause, hvor forsamlingen hadde fått spist kake, drukket fair-trade kaffe og diskutert miljøsaken seg imellom, var turen kommet til kveldens neste gjest. Leder av miljøorganisasjonen Spire, Julia Dahr, er en pådriver i miljøverarbeidet. Hun har svært mye kunnskap om hvilke konsekvenser vårt sløseri og overforbruk har for fattige land. Det har vært viktig for henne å gjøre den vestlige verden oppmerksom på dette, derfor laget hun dokumentarfilmen “Wind of Change”. Den handler om hvordan klimaendringene rammer en bondefamilie i Kenya, og viser deres kamp for å tilpasse seg et klima i endring. I likhet med Sunniva Gylver, mener også Dahr at ikke alle kan gjøre alt, men at alle kan gjøre noe for miljøsaken.

Da intervjuer Silje Gjeruldsen spurte hvorfor miljøsaken burde være viktig for de kristne, la Dahr vekt på at det handler om å vise respekt for skaperverket og å vise nestekjærlighet, fordi det ofte er de fattige og minst ressurssterke landene som blir sterkest berørt av klimaendringene vi er med å bidrar til. Dette er også noe hun setter fokus på i filmen. “Vi kan alle være med å oppfordre hverandre til å ta del i dette arbeidet, og vi må sørge for at det kommer opp på et politisk nivå. Derfor ønsker jeg at alle gjør valget i 2013 til å bli et klimavalg”, fortalte hun.

Marie Jennesjø fra Templet Hornorkester avsluttet kafégudstjenesten med å fremføre en vakker versjon av “What a wonderful World” på euphonium.

Marie Jennesjø ble akkompagnert av Kristian Ofte Arntsen