RESSURSER

Grønne tema i trosopplæringen

Flere kirkesamfunn har utarbeidet flott materiell for barn og unge for å skape glede over skaperverket og bevisstgjøre om forholdet til Skaperen og det skapte. Her finner du tre eksempler på slike ressurser, tips oss gjerne om flere.

I oktober i fjor var 1700 trosopplærere samlet da Den norske kirke inviterte til trosopplæringskonferanse på Lillestrøm.  Et par uker tidligere hadde Metodistkirken sitt trosopplæringsseminar. Begge steder kunne man lære om hvordan skaperverk og bærekraft kan brukes inn i trosopplæringen.

På Lillestrøm hadde Skaperverk og Bærekraft egen stand og mange interesserte var innom for å slå av en prat, drikke rettferdig kaffe og skrive seg på nyhetsbrev fra gronnkirke.no Under konferansen ble også Ressursbanken lansert - et verktøy der menigheter kan legge ut og utveksle ressurser til arbeidet med barn og ungdom og grønn kirke.

Metodistkirken har lansert en ressursbase for trosopplæringsplanen ”Tro som bærer”.  Her er det blant annet egne opplegg som fokuserer på hver av Skapelsens 7 dager. Metodistkirken har også en Grønn ressursperm med forslag til aktiviteter og opplegg for hele menigheten og alle aldersgrupper.

Bjørgvin bispedømme av Den norske kirke har også tidligere laget et opplegg for grønn trosopplæring - Treet -  i hovedsak utviklet av Agnes Tvinnerem.
Du kommer inn på denne ressursiden her. Klikk på treets grener for å få fram ressurser for ulike aldersgrupper.