NYHETER

Klima og misjon

Vi har i senere tid sett en blomstring av engasjementet for klima og miljø i de norske misjonsorganisasjonene. Her har vi samlet noe av det som er skrevet om misjon og klima den siste tiden.

I kronikken Misjon når livet trues (Vårt Land, 12.nov 2012) spør Bård Mæland, rektor ved Misjonshøgskolen i Stavanger, om norske misjonsorganisasjoner kan begrense seg til å jobbe med evangelisering når klimaendringene melder seg med full styrke. Han oppsummerer det som har skjedd på feltet, siden Vårt Land i 2011 skrev en sak om miljøbevisstheten på norske kristne sommerstevner. Han viser også til Kirkenes Verdensråds nye misjons- og evangeliseringsdokument "Together towards life: mission and evangelism in changing landscapes."

Masteroppgave: Misjon i klimakrisens tid
Lillian Dombestein har i sin masteroppgave ved det teologiske menighetsfakultetet undresøkt fem av misjonsorganisasjonenes miljøbevissthet og intervjuet lederne om deres forhold til klima og misjon. Les intervju med henne her. Hele oppgaven kan du finne på MF sine nettsider.

Sammendrag fra oppgaven Misjon i klimakrisens tid. En empirisk undersøkelse av forståelsen av misjon i vår tid:

"Alle snakker om været, men ingen gjør noe med det», lyder et munnhell. Jeg tror ikke vi kan si det lenger. Vi har gjort noe med det. Vårt klima har blitt både villere, våtere og varmere de siste årene, og jeg tror, med støtte i seriøs forskning, at disse forandringene i stor grad er menneskeskapte. Sikkert er det at klimaet i hele verden har forandret seg. Været ødelegger, enten det er flom som skyller vekk hus, hjem og menneskeliv, dyrket jord og dermed folks livsgrunnlag, ville orkaner som raserer alt de kommer over, eller det er tørke som ødelegger og tar liv. Og som alltid; det er de fattige land som lider mest, det er der menneskene erfarer klimaendringene sterkest.

Er vi i ferd med å ødelegge vårt eget livsgrunnlag på jorden? Kan vi si at moder jord selv lider, at vi utøver vold mot henne som vår neste? Kan vi gjøre noe med det, og fremfor alt - hvem skal gjøre noe med det? Det er en utfordring for nasjonal og internasjonal politikk og det er en utfordring for enkeltmennesker over hele kloden. Problemet er at trusselen kommer fra den livsstil vi fører vi som lever det «gode liv» på jord med våre effektive oljedrevne transportmidler, feriereiser etc. Vi er vår egen trussel. Mellom enkeltmennesket og topp-politikken, enten nasjonalt eller internasjonalt, befinner seg de mange ulike interesseorganisasjoner og kirke- og trossamfunn. Det er der folk flest finner sammen ut fra hvilke interesser, meninger og tro de har. Misjon er et interessefelt jeg etter hvert har blitt godt kjent med.

Menneskelig lidelse har alltid vært en utfordring misjonsarbeidet har tatt tak i. I dag er menneskeskapte klimaforandringer kanskje den aller største trusselen mot mennesker i de land misjonsorganisasjonene arbeider i. Tar de det på alvor? Skal de engasjere seg - og hvordan?"

Normisjonen er en av organisasjonene som blir undersøkt i denne masteroppgaven. De var ute allerede i 2007 med en rapport fra Grønt Utvalg i organisasjonen.

Mer i nyhetene
 - Klima er et misjonsanliggende, sier Jørn Lemvik til avisen Dagen. (17.10.2012)

Misjonslederne vil ha ny samfunnsordning. (3.09.2012)

Hva kan menighetene gjøre?
SMM har lansert samleside for grønne misjonsprosjekter som norske enkeltpersoner, grupper og menigheter kan støtte. Kirkens Nødhjelp tilbyr også muligheter for å kunne støtte klimaprosjekter direkte.