Følger klimatoppmøtet i Qatar

Er en ny klimaavtale mulig? Den religiøse delegasjonen til det 18. klimatoppmøtet i Doha rapporterer tilbake.

Det er viktig å støtte opp om forhandlingene i en tid hvor mange er pessimistiske til hva FN-møtene kan oppnå, sier Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke. Tjelle følger forhandlingene i Doha sammen med flere andre norske delegater, blant andre Yavoz Karaboga (Islamsk Råd Norge), Ingrid Næss-Holm (Kirkens Nødhjelp) og Leif Christian Andersen (Stavanger bispedømme, DnK).

Delegater verden forsøker å forhandle frem en rettferdig og forpliktende ny klimaavtale. Den skal være ferdig innen 2015 og tre kraft i 2020. - Vi trenger en etisk tydelig stemme inn i forhandlingene og kirkelige aktører som påvirker politikerne til å fatte modige valg.  Og vi trenger forbønn - for forhandlingene, for de som er rammet av tørke og flom, og for klodens framtid. Les mer her.