Biskoper lover klimakamp

Samtidig som det blir offentliggjort at Arbeiderpartiet går inn for oljeleting i Lofoten og Vesterålen er kirke-Norge samlet til nettverksmøte om klima.

Biskop Ingeborg Midttømme sier til avisen Vårt Land at klimaspørsmålet setter hele kirken på dagsorden. - Det handler om vår felles framtid, sier hun. Sammen med Biskop Tor B. Jørgensen lover hun Vårt Lands lesere at kirken er klare for klimakamp.

Biskop Ingeborg Midttømme i samtale med Pater Pål Bratbak og Berit Hagen Agøy under klimatoppmøtet i Durban, 2011.

Utspillene kommer på bakgrunn av kirkenes engasjement i Klimavalg2013. Det handler ikke bare om Lofoten, Vesterålen og Senja, men om å sette hele klimasaken på dagorden i valgkampen. Klima handler om mer enn fisk, arbeidsplasser og penger i statskassa. Klima handler om urettferdighet og massive skader på jordkloden vår. Det er ikke noe som skjer i framtiden, men noe som skjer i dag. Til syvende og sist handler det om at vi er gitt et ansvar for forvaltningen av skaperverket, og det ansvaret må tas på alvor. Derfor er en hel rekke kirkesamfunn og kirkelige organisasjoner nå engasjert i Klimavalg 2013.

Les mer hos Vårt Land.