NYHETER

Nettverkssamling med Klimavalg 2013 i fokus

Ca. 50 deltakere fra 8 kirkesamfunn og 16 kirkelige organisasjoner møttes 30.januar i Oslo til nettverksmøte for Skaperverk og bærekraft.

Tema for samlingen var oppslutning om kampanjen Klimavalg 2013: Hvordan kan kirker og kristne i Norge bidra til å gi kampanjen slagkraft og synlighet i tiden fram mot Stortingsvalget?
Pr. dags dato er 16 av 42 medlemsorganisasjoner kirkelige.

Fem innledere belyste temaet fra hvert sitt hold:
Hans Jürgen Schorre, koordinator for Kirkelig nettverk for miljø, forbruk og rettferd, orienterte om status for Klimavalg 2013.

Generalsekretær i Det norske Misjonsselskap (NMS), Jeffrey Huseby, delte hvordan klima- og miljøtanken kom inn i NMS «utenfra», ved at kirkepartnere og misjonærer rapporterte om miljøendringer i Sør – eksempelvis Madagaskar som «blør» ved at matjorda skylles i havet pga. erosjon. Haugianske verdier som nestekjærlighet, gudsfrykt og samfunnsansvar danner et viktig åndelig grunnlag når NMS nå slutter seg til kampanjen.

Rådgiver i Presteforeningen, Kari Zakariassen, presenterte fire teologiske begrunnelser for kristnes klimaengasjement. Susanne Lende, kommunikasjonsrådgiver i Den norske Kirke, orienterte om Skaperverk og bærekrafts kommunikasjonsstrategi.

Klima- og energirådgiver Ingrid Næss-Holm formidlet tanker om beslutningspåvirkning - av stemmegivere og politikere med utgangspunkt i Kirkens Nødhjelps erfaringer.

Fem F’er
Koordinator for Skaperverk og bærekraft, Per Ivar Våje oppsummerte kirkenes engasjement i klima- og miljøsaken med fem stikkord - «Fem F-er»: Forankring (teologisk og faglig), formidling, fellesskap, forandring og framtid.

Gruppearbeid: Hvordan mobilisere i egne rekker?

Idémyldring og planlegging
Møtet delte seg så i fem arbeidsgrupper, som arbeidet med konkrete idéer og planer på følgende aktivitetsområder: nasjonale markeringer; mobilisering innad i egne rekker; engasjement blant barn og unge; beslutningspåvirkning overfor politikere og velgere; og kommunikasjonsarbeid for å påvirke samfunnet omkring oss. Kampanjen kreve koordinering og samarbeid mellom alliansepartnere på tvers -, både økumenisk og tverrpolitisk – og at man over hele landet finner fram til sine lokale uttrykk og samarbeidsformer.

Referat fra samlingen finner du her.