KIRKEMØTET: Mer etisk olje- & gassforvaltning

Etter en engasjert debatt på Kirkemøtets siste dag, besluttet et stort flertall at Den norske kirke fortsatt skal uttale seg om klimaspørsmål og ber om etisk forvaltning av Norges olje- og gassressurser og Oljefondet.

Det har knyttet seg stor spenning til denne saken på årets Kirkemøtet. På avslutningsdagen til Den norske kirkes «storting» samlet et stort flertall seg om følgende vedtak:

• Alle kirkens medlemmer utfordres til å la hensynet til forsvarlig klimapolitikk og global rettferdighet få vekt når de avgir sin stemme ved årets stortingsvalg.
  • Politikere og medier utfordres til å gjøre klimasaken til et hovespørsmål i valgkampen
  • Storting og regjering utfordres til å prioritere tiltak som forhindrer klimaendringer.
  • Bispedømmerådene utfordres til økt deltakelse i Klimavalg 2013.
  • Regjeringen oppnevne en kommisjon som skal gjøre etiske vurderinger om forvaltningen av Statens Pensjonsfond Utland der også kirker og trossamfunn er med
  • Prosjektet Skaperverk og bærekraft gjennomfører drøftinger med fagmiljøer og interessegrupper om etiske vurderinger omkring forvaltningen av petroleumsressursene

Kirkemøtet vedtok en egen uttalelse om etisk forvaltning av Oljefondet (Statens pensjonsfond utland/SPU) der de går inn for at fondet må brukes aktivt til en bedre fordeling av verdens ressurser:

• Ti prosent av SPU må investeres i fattige land innen ti år. Dette må gjøres på en måte som kommer fattige mennesker til gode.
  • Etiske hensyn må gå foran økonomisk avkastning, og strengere etiske retningslinjer må ligge til grunn for investeringene.
  • Innen Etikkrådets ti-årsjubileum i 2014 må nye etiske retningslinjer utarbeides, og Etikkrådets mandat og ressurser må styrkes.
  • Vesentlig mer av SPU må investeres i fornybar energi og utvikling av ny energi. Vesentlig mindre må investeres i fossilindustrien.

Du finner hele vedtaket fra Kirkemøtet her.