Grønne misjonsprosjekter

Samarbeidet for Menighet og Misjon lanserte nylig en samling "grønne misjonsprosjekter" som menigheter og grupper i Norge kan støtte. Dette er tiltak som mobiliserer og støtter mennesker som er berørt av klimaendringene for en bedre og mer bærekraftig hverdag.

Norske menigheter og forsamlinger kan la klimaengasjementet få et konkret uttrykkekken gjennom å støtte gode grønne tiltak blant søsken i Sør som har fått sine livsgrunnlag endret på grunn av klimaforandringen.

Samarbeidet for Menighet og Misjon oppfordrer til å støtte "grønne misjonsprosjekter". Internasjonal diakoni handler også om å styrke menneskers muligheter til et bærekraftig livsgrunnlag basert på hvilke klima- og naturvilkår de lever under. SMM har nylig laget en oversikt over grønne prosjekter i regi av syv forskjellige misjonsorganisasjoner i en rekke land. Du kan lese mer om de ulike prosjektene og hvilken organiasjon som står bak, på SMMs nettside.

Økologisk avocado. Fra Misjonsalliansens prosjekt i Bolivia

Kirkens Nødhjelp har også lenge arbeidet for klimarettferdighet gjennom beslutningspåvirkning nasjonalt og internasjonalt og klimatilpasningstiltak blant mennesker i Sør, for eksempel bedret vanntilgang, forvaltning av naturressurser, utvikling og bruk av fornybar energi. Eksempler på slike prosjekter finner du her.

Det finnes altså flere gode grønne programmer og prosjekter vi fra Norge kan være med å støtte og muliggjøre -  tiltak som er av avgjørende betydning for mennesker som i dag kjenner klimaendringene på kroppen. Dette er også  en ypperlig måte grønne menigheter kan la tiltak hos oss selv i Norge ledsages av internasjonal deltakelse i kampen for klimarettferdighet og klimatilpasning.